- Ukjent mann reddet livet mitt

I dag fortalte statslos Vermund Halhjem om dramatikken rundt «Rocknes»-forliset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I Kongesalen på SAS Hotel Bryggen i Bergen forklarte statslos Vermund Halhjem sjøforklaringen hva som skjedde da steinlasteskipet «Rocknes» kantret og forliste i Vatlestraumen utenfor Bergen forrige mandag. Ulykken tok 18 menneskeliv, og Halhjem er den eneste som befant seg på broen og overlevde.

Halhjem fortalte at han hadde vært om bord i «Rocknes» tidligere. Første gangen var da skipet var relativt nytt og gikk under navnet «Kvitnes». Klokka 08.58 forrige mandag gikk han om bord i «Rocknes» for å lose skipet ut i åpent hav.

Vanlig seilas

- Jeg sto bare på broen og overvåket det hele. Da vi var kommet fra kai, sa kapteinen at jeg kunne starte losingen. Klokken var vel fem-ti over ni da vi var på vei, sa losen ifølge BTs nettutgave.

- Jeg spurte kapteinen hvor dypt båten stakk, og jeg mener at kapteinen svarte 10,40 meter. Jeg husker i alle fall at den var over ti meter.

- Det var en helt vanlig seilas med halv fart utover sundet. Deretter gikk vi for full fart på 13 knop, forklarte Halhjem.

Rettet seg ikke opp

halhjem merket krenging første gang da skipet svingte rundt et nes like etter avgang. Uten at det er noe uvanlig ved det.

- Det som var saken var at den ikke rettet seg opp skikkelig igjen når vi kom inn på den nye kursen, fortalte losen.

Da kom kaptein Jan Aksel Juvik bort til ham.

- Kapteinen kom til meg og sa at sannsynligvis hadde litt av steinen forskjøvet seg til styrbord, men at det ikke var noe uvanlig med det. Han skulle ta inn litt ballast på babord så vi ble rette igjen, forklarer Vermund Halhjem.

Etter rundt 20 minutter hadde skipet rettet seg opp igjen. Ifølge Halhjem er det heller ikke unormalt at det tar så lang tid for et fullastet skip å rette seg opp. Derfor konsentrerte losen seg mer om seilasen, og tåka som lå foran båten.

Ved Esso Skålevik la kapteinen skipet til kai for å bunkre opp. Heller ikke nå var det noe som tydet på at det var noe galt med «Rocknes».

Inn i Vatlestraumen

Da båten var på vei inn i Vatlestraumen merket Halhjem først to små rystelser, så en kraftigere. Han husker ikke så mye i sekundene etter de første rystelsene, men på et tidspunkt kom kapteinen bort til ham og sa: «Jeg tror vi var nedpå».

Da begynte det å bli dramatisk i styrhuset på «Rocknes». Skipet hadde begynt å krenge mot styrbord.

- Som et desperat forsøk, roper jeg 'hardt babord' til styrmannen. Like etter sendte skipet ut mayday-signaler på VHF-sambandet, og slo generell alarm på båten.

Løp langs skipssida idet båten kantret

Krengingen fortsatte, og skipet fikk stor slagside. På det tidspunktet vurderte Halhjem å løpe til midten av båten for å hente sekken sin med redningsvesten.

- Jeg hadde redningsvest i bagen min, den stod midt i båten. En person på babord side åpnet en dør bak i brobygningen på babord side, og jeg vurderte det slik at jeg ikke hadde tid til å finne redningsvesten, fortalte Halhjem.

På grunn av slagsiden hadde han problemer med å gå på dørken inne i styrhuset. Likevel klarte han å komme seg ut den åpne døra, og klamre seg til rekkverket på utsiden. Der så han at personen som hadde åpnet døra også klamret seg til rekkverket. Halhjem aner ikke hvor personen ble av da båten gikk rundt.

- Det at den personen åpnet en dør som jeg ikke visste om, og det at jeg ikke hentet redningsvesten min, det reddet livet mitt. Hadde ikke han åpnet den døra, så hadde ikke jeg sittet her i dag, forteller Halhjem. Han er tydelig preget av hendelsene han forteller om, og har vanskelig for å finne ord.

Han husker ikke hvordan han kom seg opp på skutesiden, men løp langs den da skipet gikk helt rundt. Sånn kom han seg opp på kjølen og i sikkerhet.

Fra kjølen så han en annen person femti meter foran seg, og to redningsskøyter like ved. Tilfeldigvis hadde han mobiltelefonen i lomma, og ringte kona for å fortelle va som var skjedd. Etterpå ringte han losoldermannslaget i Bergen og informerte dem om havariet. Han vurderte det dit at det var unødvendig å ringe Hovedredningssentralen da de to redningsskøytene allerede lå ved siden av «Rocknes».

Så ble han reddet.

- Kort etter ulykken, da jeg hadde fått klarnet tankene mine samme kveld, ba jeg losoldermannen om en ny dybdemåling i Vatlestraumen, forteller Halhjem.

Han ble spurt ut av to sjøfartsinspektører og ble spurt om han hadde fått noen nye opplysninger om at det var oppdaget en ny grunne i området på 1990-tallet.

- Nei, det har jeg aldri, svarte losen med trykk på ordet aldri.

Tungt for rederiet

Styreleder Atle Jebsen i Jebsen Management forklarte tidlig i morges hvordan eierforholdene rundt skipet var. Han fortalte om en tung tid i rederiet i etterkant av ulykken.

- Denne forferdelige og utenkelige ulykken kommer veldig nært, for det er så mange på vårt kontor her i Bergen, inkludert meg, som har kjent sjøfolkene, sa Atle Jebsen ifølge NTB.

- Vi er ganske fortvilet