«ETTER BESTE EVNE»: De forrige eierne kastet kortene da Ryanair i fjor takket for seg på Rygge. I april forpliktet investeringsselskapet Jotunfjell Partners seg i en hittil ukjent avtale til «lojalt og etter beste evne å forsøke å gjenoppta driften av den sivile flyplassen». Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix
«ETTER BESTE EVNE»: De forrige eierne kastet kortene da Ryanair i fjor takket for seg på Rygge. I april forpliktet investeringsselskapet Jotunfjell Partners seg i en hittil ukjent avtale til «lojalt og etter beste evne å forsøke å gjenoppta driften av den sivile flyplassen». Foto: Terje Bendiksby, NTB ScanpixVis mer

Forsvaret krevde 43 millioner - enige med Rygge-eierne i hittil ukjent avtale

Ukjent Rygge-avtale gir de nye eierne en «flying start»

I en hittil ukjent avtale med Rygge-eierne firte staten på et krav om 43 millioner kroner - men kan få seks millioner hvis flyplassen gjenåpnes.

I april i år signerte de nye Rygge-eierne Jotunfjell Partners (JFP) en hittil ukjent avtale med Forsvarsdepartementet som Dagbladet nå har fått innsyn i.

Avtalen bilegger en pengekrangel mellom Forsvaret og Rygge Sivile Lufthavn (RSL). I november i fjor oppga Forsvarsbygg at Forsvarets samlede krav overfor selskapet var på 43 millioner kroner.

«Kravet på 43 mill er slettet, jfr inngått minnelig avtale», skriver eiendomssjef Frode Hansen i Forsvarsbygg region Viken i en e-post til Dagbladet.

Rest-oppgjøret

Flyplassen på Rygge har vært ute av drift siden november i fjor, etter at Ryanair trakk seg ut på grunn av flypassasjeravgiften.

Ifølge avtalen fra april gjenstår nå et restoppgjør på seks millioner kroner, som RSL skal betale hvis selskapet får igang hjulene på Rygge.

Hvis ikke, bortfaller kravet.

Forsvarsdepartementet mener avtalen er balansert, og at begge parters interesser er ivaretatt.

«Det økonomiske mellomværende mellom partene er reflektert i denne avtalen. Det er derfor ikke riktig som det hevdes at FD har ettergitt 43 millioner. Avtalen må også sees i sammenheng med den inngåtte intensjonsavtalen og festeavtalen som gjelder for terminalbygget. Sistnevnte har klare begrensninger med hensyn til bruksområde», skriver spesialrådgiver Birgitte Frisch i en e-post til Dagbladet.

I mai innfridde DNB en bankgaranti til staten på seks millioner kroner, for RSLs forpliktelser overfor Forsvaret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«...forsøke å gjenoppta driften»

Forsvarets krav i november i fjor gjaldt blant annet leie av arealer og misligholdte avtaler. I flere måneder kranglet Forsvarsbygg med RSL om dette, slik Dagbladet skrev i desember i fjor.

Departementets avtale med RSLs nye eiere Jotunfjell Partners avsluttet krangelen, på følgende betingelse:

«Denne avtalen er betinget av at JFP forplikter seg til lojalt og etter beste evne å forsøke å gjenoppta driften av den sivile flyplassen», står det i den minnelige avtalen, signert den 4. april i år.

Uka før hadde NRK meldt at Jotunfjell Partners var i forhandlinger om å overta RSL fra de tidligere eierne Orkla og Olav Thon.

Pris: Ei krone

- Hvis vi skulle kjøpe aksjene av Thon og Orkla, måtte vi ha avtale både med Forsvaret, banken, og Thon og Orkla, forteller Espen Ettre, som er styremedlem i RSL og rådgiver for Jotunfjell Partners.

SIGNERTE: Forsvarsdepartementets Anders Melheim signerte avtalen med Jotunfjell Partners. Her er han i 2011. Foto: Linn Cathrin Olsen / NTB Scanpix
SIGNERTE: Forsvarsdepartementets Anders Melheim signerte avtalen med Jotunfjell Partners. Her er han i 2011.
Foto: Linn Cathrin Olsen / NTB Scanpix Vis mer

Ifølge Ettre forhandlet JFP med alle disse partene for å redusere RSLs gjeld. Han sier at RSL, hvis det ikke hadde lyktes, ville ha havnet i Skifteretten.

- Det er ikke noen hemmelighet at vi kjøpte aksjene i RSL for ei krone, sier Ettre.

Jotunfjell Partners eies av Kristoffer Olsen (55) og Hans Kristian Melbye (51), begge med en fortid i klesfirmaet Voice of Europe.

Gjeld til DNB

Ifølge Ettre er det ingen klausuler i avtaler mellom Jotunfjell Partners og de tidligere eierne som ikke er avsluttet:

- De er over og ut. Vi har selvfølgelig gjeld til banken, DNB, men hvordan det er bygget opp er konfidensielt, sier Ettre.

RSLs gjeld til DNB var ved årsskiftet 303 millioner kroner.