Forsvaret krevde 43 millioner - enige med Rygge-eierne i hittil ukjent avtale

Ukjent Rygge-avtale gir de nye eierne en «flying start»

I en hittil ukjent avtale med Rygge-eierne firte staten på et krav om 43 millioner kroner - men kan få seks millioner hvis flyplassen gjenåpnes.

«ETTER BESTE EVNE»: De forrige eierne kastet kortene da Ryanair i fjor takket for seg på Rygge. I april forpliktet investeringsselskapet Jotunfjell Partners seg i en hittil ukjent avtale til «lojalt og etter beste evne å forsøke å gjenoppta driften av den sivile flyplassen». Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix
«ETTER BESTE EVNE»: De forrige eierne kastet kortene da Ryanair i fjor takket for seg på Rygge. I april forpliktet investeringsselskapet Jotunfjell Partners seg i en hittil ukjent avtale til «lojalt og etter beste evne å forsøke å gjenoppta driften av den sivile flyplassen». Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I april i år signerte de nye Rygge-eierne Jotunfjell Partners (JFP) en hittil ukjent avtale med Forsvarsdepartementet som Dagbladet nå har fått innsyn i.

Avtalen bilegger en pengekrangel mellom Forsvaret og Rygge Sivile Lufthavn (RSL). I november i fjor oppga Forsvarsbygg at Forsvarets samlede krav overfor selskapet var på 43 millioner kroner.

«Kravet på 43 mill er slettet, jfr inngått minnelig avtale», skriver eiendomssjef Frode Hansen i Forsvarsbygg region Viken i en e-post til Dagbladet.

Rest-oppgjøret

Flyplassen på Rygge har vært ute av drift siden november i fjor, etter at Ryanair trakk seg ut på grunn av flypassasjeravgiften.

Ifølge avtalen fra april gjenstår nå et restoppgjør på seks millioner kroner, som RSL skal betale hvis selskapet får igang hjulene på Rygge.

Hvis ikke, bortfaller kravet.

Forsvarsdepartementet mener avtalen er balansert, og at begge parters interesser er ivaretatt.

«Det økonomiske mellomværende mellom partene er reflektert i denne avtalen. Det er derfor ikke riktig som det hevdes at FD har ettergitt 43 millioner. Avtalen må også sees i sammenheng med den inngåtte intensjonsavtalen og festeavtalen som gjelder for terminalbygget. Sistnevnte har klare begrensninger med hensyn til bruksområde», skriver spesialrådgiver Birgitte Frisch i en e-post til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer