RAPPORTERTE: Ukjente norske «myndighetspersoner» skal ha rapportert til Norwegians ledelse om kabinansattes oppførsel før en flygning fra New York til Arlanda den 26. januar. Det sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer (bildet). Nå risikerer de kabinansatte i verste fall å miste jobben. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
RAPPORTERTE: Ukjente norske «myndighetspersoner» skal ha rapportert til Norwegians ledelse om kabinansattes oppførsel før en flygning fra New York til Arlanda den 26. januar. Det sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer (bildet). Nå risikerer de kabinansatte i verste fall å miste jobben. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Ukjente norske «myndighetspersoner» rapporterte til Norwegian

Kan koste kabinpersonale jobben etter skandaleflygning fra New York.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ukjente norske «myndighetspersoner» skal ha bidratt til at kabinansatte ble satt på bakken etter Norwegians skandaleflyging fra New York til Arlanda.

En nylig avsluttet interngranskning har avdekket svikt på flere områder da et av Norwegians Dreamliner-fly den 26. januar tok av fra New York med bare fem kabinansatte slik Dagbladet skrev i går. Dette er tre færre enn de norske sikkerhetsreglene tilsier.

VAR DU PÅ DENNE FLYGNINGEN? TA KONTAKT MED DAGBLADETS JOURNALIST HER.

I forkant hadde det oppstått heftig krangel mellom kapteinen og fire kabinansatte som var bekymret for flysikkerheten på grunn av snøvær og dårlige værvarsler. Ifølge Norwegian endte det med at kapteinen lot de fire «slippe» å fly.

«Troverdige myndighetspersoner» Nå gir Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer og kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sin versjon av det som skjedde i gaten - utenfor flykroppen - etter at de fire kabinansatte forlot flyet. De opplyser at dette ikke er omfattet av granskningsrapporten.

De to opplyser at Norwegian har fått tilbakemeldinger fra flere passasjerer som sto i gaten, altså utenfor flykroppen, om hva som skjedde da de fire besetningsmedlemmene forlot flyet.

- Noen av kildene var svært troverdige myndighetspersoner, sier Hesthammer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Passasjerer trakk seg - Det var norske myndighetspersoner ombord som har kontaktet oss og som har reagert på oppførselen til besetningen i gaten, sier Sandaker-Nielsen.

Han vil ikke spesifisere hvem disse myndighetspersonene var, men Hesthammer sier dette om hva de sa:

- De sa blant annet til kapteinen at de fire kabinansatte hadde vært oppe i gaten og snakket med et titall passasjerer og sagt at denne flygningen var utrygg på grunn av værforholdene. Etter det vi har hørt, var det flere passasjerer som trakk seg fra flygningen på grunn av det.

Dette avviser en av de fire kabinansatte, Melania Kosanovich, bestemt overfor Dagbladet. Hun har tidligere latt seg intervjue av Dagbladet om hva som skjedde under og etter flygningen den 26. januar.

- Norwegian bestemmer At de fire ble satt på bakken, mens kapteinen har fått fly videre, har blant annet fagforeningsrepresentanter oppfattet som forskjellsbehandling.

- De fire ble satt på bakken på grunn av sine illojale handlinger og oppførsel overfor passasjerene, og ikke på grunn av det som skjedde i flyet, sier Hesthammer.

Han legger ikke skjul på at hendelsen kan få konsekevenser for de fire:

- Jeg betrakter det fortsatt som en illojal handling, men to av disse har allerede sluttet, mens de to andre fortsatt er formelt ansatt hos vår samarbeidspartner OSM Aviation. Vi vurderer fortsatt hvilke konsekvenser dette skal få for dem, sier han.

- Selv om de er formelt ansatt i OSM, jobber de for Norwegian, vi er oppdragsgiver, så det er vi som bestemmer dette, sier Sandaker-Nielsen.

Taust fra OSM - Det skal være en enighet mellom OSM og Norwegian mht reaksjoner overfor crew som går på å bli satt på bakken eller terminering av ansettelsesforhold, sier Tomas Hesthammer.

- Hva som skjer videre er ikke besluttet, er Sandaker-Nielsens svar på om det nå vurderes å gi de kabinansatte sparken.

«Vi kommenterer aldri personalsaker», skriver OSM-sjef Espen Høiby i en tekstmelding til Dagbladet, på spørsmål blant annet om det er OSM eller Norwegian som bestemmer hva som skal skje med dem - herunder om de skal få sparken.

«Glemte» pålegg Den nå avsluttede granskningen viser kommunikasjonssvikt mellom kapteinen og deler av kabinbesetningen, mellom kapteinen og Norwegians sjefsflygevakt, og kommunikasjonsbrist på grunn av en omvei om operasjonssentralen.

Fordi Norwegian ikke hadde rukket å ta inn et nytt pålegg fra Luftfartstilsynet i sin operasjonsmanual, fikk kapteinen - ved en feil - tillatelse til å ta av med bare fem kabinansatte.

- Det var kommunikasjonssvikt på ulike nivåer: Mellom kapteinen og deler av kabinbesetningen, mellom kapteinen og sjefsflygevakten, og det var en kommunikasjonsbrist på grunn av en omvei om operasjonssentralen. Kommunikasjonsbristen med besetningen var kanskje den mest alvorlige og dyptgripende, sier Hesthammer.

«Go-minded» Granskningen viser at kapteinen var svært ivrig etter å komme på vingene før værsituasjonen ble forverret, selv om en mengde flygninger var innstilt og New York var i alarmtilstand på grunn av snøvær og dårlige værvarsler.

- Kapteinen var veldig «go-minded». Hvis værforholdene hadde blitt så dårlige at flyet ikke kunne ta av, kunne flyet ha blitt stående i opptil 12 timer med passasjerene ombord, eller eventuelt i gaten, og det ønsket han å unngå sier Hesthammer.

- Jeg forstår at kapteinen ønsket å komme seg ut av New York før stormen, men vi kommer ikke bort fra at det som skjedde var et regelbrudd, sier Hesthammer.

Norwegian vil nå rette opp manglene granskningen har avdekket.

TØFF VÅR: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har hatt en tøff vår. Nå er Norwegians interne granskning ferdig om hva som skjedde da et Dreamliner-fly tok av fra New York med bare fem besetningsmedlemmer etter at fire hadde gått fra borde. Her er Kjos fotografert etter at en 11 dager lang pilotstreik var over i mars. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet
TØFF VÅR: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har hatt en tøff vår. Nå er Norwegians interne granskning ferdig om hva som skjedde da et Dreamliner-fly tok av fra New York med bare fem besetningsmedlemmer etter at fire hadde gått fra borde. Her er Kjos fotografert etter at en 11 dager lang pilotstreik var over i mars. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet Vis mer