HAVARERTE:
Det havarerte bulkskipet Full City med revne i skroget utenfor Langesund. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
HAVARERTE: Det havarerte bulkskipet Full City med revne i skroget utenfor Langesund. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

Uklart hvem som skulle vurdere værforholdene før havariet

Kapteinen på Full City ventet på info fra trafikksentralen, ifølge foreløpig rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no):  Brevik trafikksentral og kapteinen på lasteskipet Full City hadde ulike forventninger om hva slags informasjon som skulle utveksles om værforhold før Full City havarerte. Det ser ut til å være en medvirkende årsak til havariet utenfor Langesund natt til 31. juli i år.

Dette går fram av en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) om havariet som førte til store oljeforurensninger, blant annet i verneverdige områder, på kysten av Telemark og Vestfold, ifølge NTB.

Uklarheten gjelder hvem - Brevik trafikksentral eller kapteinen - som skulle vurdere om skipets ankerplass ved Såstein var tilstrekkelig sikker eller ikke under de rådende værforhold.

STH peker i rapporten på tre forhold de mener har medvirket til havariet, og som de vil undersøke videre: kommunikasjonen og samarbeidet mellom skipet og trafikksentralen, ankerarrangementet på skipet og fartøyet og rederiets sikkerhetsstyringssystem.

-  Det er sjelden en enkelt årsak, det er flere medvirkende og bakenforliggende årsaker som spiller sammen ved slike tragiske ulykker. Fokuset vårt nå er å iverksette tiltak som kan forhindre at slike ulykker skjer igjen, sier avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport, William J. Bertheussen, til Dagbladet.

- Forventet informasjon

Full City ventet på å komme inn til Herøya for å laste om bord mineralgjødsel torsdag 30. juli. De fikk beskjed om å ankre opp sør for Såstein, noe som gjorde at det beveget seg utenfor trafikksentralen i Breviks ansvarsområde.

STORT OPPRYDNINGSARBEID: Forsvaret og frivillige har jobbet med å rydde bort oljesølet, som spredte seg ut over sørlandskysten. Foto: ROGER BRENDHAGEN
STORT OPPRYDNINGSARBEID: Forsvaret og frivillige har jobbet med å rydde bort oljesølet, som spredte seg ut over sørlandskysten. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer

Ved ankringstidspunktet var det stiv kuling, men i løpet av kvelden 30. august ble været dårligere.

Siden Brevik trafikksentral fortalte fartøyet at de skulle ankre ved Såstein, og ble bedt om å holde lyttevakt på trafikksentralens arbeidskanal antok kapteinen at han ville få informasjon fra trafikksentralen om forhold som var viktige for fartøyets sikkerhet mens de lå til ankers, beskriver rapporten.

- Siden ankerplassen er utenfor ansvarsområdet til Brevik trafikksentral mente Brevik trafikksentral at dette ikke var deres oppgave. Brevik trafikksentral antok at MV Full City selv ville lytte på værmeldingene, vurdere forholdene, og iverksette tiltak etter eget initiativ uten noe informasjon, råd eller ordrer fra trafikksentralen, skriver Statens havarikommisjon for transport i rapporten.

STH har ikke konkludert med om kapteinens engelskkunnskaper, som ble kritisert etter ulykken, har vært medvirkende til uklarhetene mellom skipet og trafikksentralen.

- Vi ser at det har vært ulike forventninger, og skal jobbe med å finne ut hvorfor. Vi jobber sammen med de berørte partene. Det er ikke vår oppgave å fordele skyld eller ansvar, men være konstruktive i forhold til rederiet og trafikksentralen, sier Berteussen.

Vil kartlegge varsling
Full City begynte etter Havarikommisjonens kartleggelse å drive kl. 23.51. Litt etter midnatt sjekket vakthavende offiser posisjonen og ble da sikker på at fartøyet hadde skiftet posisjon fra den opprinnelige ankringsposisjonen. Skipet driftet nå sideveis og rullet kraftig i den høye sjøen.

Hovedredningssentralen på Sola ble varslet først 35 minutter etter at fartøyet hadde begynt å drive, mens Brevik trafikksentral forsøkte å skaffe seg oversikt over situasjonen.

Det Panama-registrerte skipet meldte ikke selv at det begynte å drive, da katastrofen inntraff, og fikk i etterkant kritikk for å ikke ha fulgt prosedyrene for varsling. Kapteinen sendte ikke ut nødsignaler før eller etter han hadde vært i kontakt med trafikksentralen.

MILJØKATASTROFE:
Oljesøl ved Langesund Bad etter det havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund.
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
MILJØKATASTROFE: Oljesøl ved Langesund Bad etter det havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer

- Undersøkelsene videre vil søke å kartlegge hvorfor ikke Hovedredningssentralen ble varslet tidligere. Dette innebærer også en vurdering av prosedyrer og praksis ved Brevik trafikksentral sett opp mot gjeldende regelverk, samt en vurdering av skipets egne prosedyrer, står det i den foreløpige rapporten.

Vil se på tiltakene

Det går også fram av rapporten at offiserer og mannskap på Full City satte i verk en rekke tiltak for å få kontroll på skipet både før skipet kom i drift, og i løpet av den cirka halve timen fra skipet begynte å drive og til den første grunnstøtingen klokka 00.23.

Bølgehøyden var opp til 6-8 meter om kvelden torsdagen, og det ble blant annet holdt ankervakt. Vakthavende offiser ga også beskjed om at han kunne trenge en ekstra motor på kort tid, kommer det frem i rapporten.

Det som ble gjort om bord, baserer seg på rederiets sikkerhetsstyringssystem.

- Den videre undersøkelsen vil se nærmere på prosedyrer og ordrer angående dårlig vær og ankring, nød og kommunikasjon mellom skip og land, står det i rapporten.

Undersøker anker

Havarikommisjonen vil også fortsette å undersøke de tekniske forholdene rundt skipets anker. En avbrukket klo fra styrbord anker er et av bevisene som er hentet opp fra sjøen.

Det er uvanlig at ankerklør brekker av, og SHT har samlet inn en mengde data for å finne ut av hvordan dette kunne skje. Kun ett anker var i bruk da skipet begynte å drive.

- Det er viktig for oss å få status på begge ankerarrantementene, og vi gjør blant annet metallurgiske undersøkelser på bruddflatene på styrbord anker, sier Bertheussen.
Han beskriver saken som stor og alvorlig, og sier det trolig vil ta tid før Statens havarikommisjon for transport vil komme med en endelig rapport om havariet.


SKADD FUGL: Oljesølet etter Full City-havariet førte til at mange sjøfugler ble tilgriset av olje. Foto: ROGER BRENDHAGEN
SKADD FUGL: Oljesølet etter Full City-havariet førte til at mange sjøfugler ble tilgriset av olje. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer