(Dagbladet.no): Brevik trafikksentral og kapteinen på lasteskipet Full City hadde ulike forventninger om hva slags informasjon som skulle utveksles om værforhold før Full City havarerte. Det ser ut til å være en medvirkende årsak til havariet utenfor Langesund natt til 31. juli i år.
Dette går fram av en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) om havariet som førte til store oljeforurensninger, blant annet i verneverdige områder, på kysten av Telemark og Vestfold, ifølge NTB.
Uklarheten gjelder hvem - Brevik trafikksentral eller kapteinen - som skulle vurdere om skipets ankerplass ved Såstein var tilstrekkelig sikker eller ikke under de rådende værforhold.
STH peker i rapporten på tre forhold de mener har medvirket til havariet, og som de vil undersøke videre: kommunikasjonen og samarbeidet mellom skipet og trafikksentralen, ankerarrangementet på skipet og fartøyet og rederiets sikkerhetsstyringssystem.
- Det er sjelden en enkelt årsak, det er flere medvirkende og bakenforliggende årsaker som spiller sammen ved slike tragiske ulykker. Fokuset vårt nå er å iverksette tiltak som kan forhindre at slike ulykker skjer igjen, sier avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport, William J. Bertheussen, til Dagbladet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger