PRO-RUSSISK OSCAR-KANDIDAT?: Det hevder hvert fall de ukrainske aktivistene som driver den offisielle Facebook-sida til Euromaidan - hovedsaklig ukrainske opposisjonelle.  Foto: Skjermdump fra Facebook
PRO-RUSSISK OSCAR-KANDIDAT?: Det hevder hvert fall de ukrainske aktivistene som driver den offisielle Facebook-sida til Euromaidan - hovedsaklig ukrainske opposisjonelle. Foto: Skjermdump fra FacebookVis mer

Ukraina en slagmark for propagandakrig

Påstandene flyr i begge retninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Demonstrantene fra Maidanplassen har ikke gitt opp propagandakrigen, selv om Viktor Janukovitsj har rømt landet og en midlertidig regjering er på plass.

Via den den offisielle Facebook-sida til Euromaidan, hevder ukrainske aktivister å ha sporet opp en og samme pro-russiske aktivist, som de mener har spilt fem ulike roller i fire ulike byer, i forbindelse med demonstrasjoner og markeringer.

Påstanden er at de ved hjelp av teknologi som kan gjenkjenne ansikter på bilder, har identifisert den samme kvinnen i Kiev, Odessa, deretter i Kharkiv, før hun til slutt dukket opp i Sevastopil - havnebyen sør på Krim-halvøya der både den russiske Svartehavsflåten og den ukrainske flåten har base.

Hun skal ha utgitt seg for å være innbygger på hvert sted hun har dukket opp, ved et tilfelle en soldat-mor, og ved et annet tilfelle en anti-maidan-aktivist, ifølge Maidan-aktivistene.

Bildene av kvinnen er spredd både på Facebook og Twitter. Det er flere som i diskusjonstrådene under postene setter spørsmålstegn ved påstanden. Det har ikke lyktes Dagbladet å verifisere bildenes ekthet.

Forvrengt informasjon foregår imidlertid ikke bare på bakkeplan. Det amerikanske utenriksdepartementet har gått til det uvanlige skritt å identifisere det de mener er ti løgner om Ukraina framført av president Vladimir Putin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I det som må sies å være en tøying av ordinær diplomatisk sedvane, presenterte de på sine nettsider i dag et dokument med tittelen: «President Putins fiksjoner: 10 falske påstander om Ukraina».

Det har også kommet andre reaksjoner på Russlands handlinger - og måten myndighetene kommuniserer disse utad.

Nyhetsanker og korrespondent Liz Wahl i den statsfinansierte, russiske tv-kanalen Russia Today (RT) sa onsdag opp sin stilling på direkten. Wahl jobber for RT America, som holder til i Washington.

- Som reporter i denne kanalen møter jeg mange etiske og moralske utfordringer, sa Wahl på lufta.

I dekningen av Ukraina-konflikten har tv-kanalen blitt kritisert for å hovedsakelig vise hvordan russiske soldater blir ønsket velkommen og bedt på te av etniske russere i Ukraina.

De nye makthaverne i Kiev blir i russiske medier hyppig omtalt som fascister og høyre-ekstreme.

Wahl grunnga oppsigelsen med at hun «ikke kan være en del av en nyhetsorganisasjon som er betalt av den russiske regjeringen og som renvasker Putins handlinger».