(Dagbladet): Ukrainsk etterretning skal ha kjent til at prorussiske separatister var i besittelse av et bakke-til-luft-system som kunne skyte ned fly i en høyde langt over det Malaysia Airlines-flyet fløy, skriver Wall Street Journal.
Denne informasjonen skal de hatt tre dager før Malaysia Airlines flight M17 ble skutt ned over Ukraina.
Flyet ble trolig skutt ned av en bakke-til-luft-missil av typen SA-11, som i Russland er kjent som «Buk», mens Nato kaller det «Gadfly».
Luftrommet delvis stengt Allerede 14. juli visste man at opprørerne hadde tre bakke-til-luft-missiler i sin besittelse, sier etterretningssjef Vitalij Najda.
Men hvorfor stengte de ikke luftrommet fullstendig? Det er et spørsmål som gjenstår å besvare.
Ukrainas stengte luftrommet delvis i regionen på alle flyvninger under 26 000 fot. Dette nivået ble økt til 32 000 fot 14. juli, skriver Wall Street Journal. Malaysia Airlines-flyet hadde en høyde på 33 000 fot.
Najda sier den ukrainske etterretningstjenesten mangler faktiske bevis for at flyet ble skutt ned av et SA-11-missil, selv om det er på det rene at det er en eller annen bakke-til-luft-rakett som har blitt avfyrt.
- Ikke uansvarlig Malaysias transportminister Liow Tiong nektet lørdag for at det statlige flyselskapet hadde vært uansvarlige ved å fly over den østlige delen av Ukraina.
- MH17s rute var en travel og stor rute. Det fløy i trygg høyde i samråd med de lokale flygelederne, og forvillet seg aldri inn i begrenset luftrom, sa Thiong til det samlede pressekorpset.
Luftrommet over Øst-Ukraina ble torsdag stengt inntil videre som følge av flystyrten. Allerede før den offisielle stengingen av luftrommet varslet en rekke flyselskaper at de ville holde seg unna området.