- Ukvalifiserte sjåfører kan koste flere liv

Et av de store transportselskapene som kjører langtransport i Norge rekrutterer filippinske sjåfører. Snart kan du treffe dem på norske veier.

MARERITTET: Mestrer filippinske sjåfører slike forhold? I vinter blir det i underkant av 100 trailersjåfører fra Filippinene flydd inn for å kjøre på europeiske veier. De vil også bli å finne på norske veier. FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADET.
MARERITTET: Mestrer filippinske sjåfører slike forhold? I vinter blir det i underkant av 100 trailersjåfører fra Filippinene flydd inn for å kjøre på europeiske veier. De vil også bli å finne på norske veier. FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADET.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det latviske transportselskapet Dinotrans har rundt 260 trekkvogner. I vinter fikk de flydd inn i underkant av 100 lastebilsjåfører fra Filippinene, som nå har fått opplæring for å kjøre innenfor EU-landene.

Bekrefter
Sjåførene ble flydd til Tyskland og de skandinaviske landene etter å ha blitt rekruttert av det filippinske bemanningsbyrået STB-DJL Human Link. Svenske Staffan Resare er konsernleder i Dinotrans, og bekrefter overfor Dagbladet at de nå benytter seg av filippinske sjåfører.

- Vi har utdannet 50 sjåfører fra Filippinine, og har ytterligere 30 sjåfører under utdanning. De får både teoretisk og praktisk opplæring, sier Staffan Resare til Dagbladet.

Dette fører til skepsis og uro blant norske sjåfører og bransjeorganisasjoner.

Bekymret for erfaringen
- Vi er bekymret for at det kan kommer inn sjåfører uten tilstrekkelig erfaring med norske forhold. Vi har mange smale veier, mange bratte tunneler og det er mange krevende vinterveier i Norge og deler av Europa. Mange av disse forholdene er totalt forskjellig fra de forholdene som filippinske sjåfører kjenner fra sitt hjemland, sier forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund.

Han påpeker at veiene også skaper utfordringer for norske sjåfører med lang fartstid, og han frykter for at det kan få katastrofale konsekvenser for sjåfører uten vintererfaring.

- Enhver ulykke som involverer et 50 tonns kjøretøy blir fort veldig dramatisk. For sjåfører som ikke har den nødvendige kunnskapen om norske veier og norske forhold, frykter vi at flere liv kan gå tapt langs norske veier, sier Geir Kvam.

Byrået har søkt etter personer med minst tre års lastebilerfaring, alder mellom 24 og 39 år, som kan snakke og skrive engelsk og ha videregående utdanning. I annonsen fremgår det at sjåførene skal ha maksimalt 45-timers arbeidsuke, 9-timers arbeidsdag og 4 uker betalt ferie hvert år.

Konsernlederen i Dinotrans bekrefter at disse sjåførene kan komme til å kjøre på norske veier.

- Om de får et oppdrag til Norge, så kjører de til Norge, sier Staffan Resare.

- Kommer de filippinske sjåførene til å kjøre i Norge om vinteren? Eventuelt hvilken opplæring har de fått for dette?

- Vi regner ikke med vinterkjøring i Norge for noen av sjåførene hvis de ikke har blitt opplært i dette. Kostnadene for vinterkjøring i Norge, uten kunnskap om forholdene, er for høye. Jeg tror ikke at noen av de filippinske sjåførene blir å finne på norske veier denne vinteren, muligens med unntak av i Oslo, sier Resare.

Flere trailersjåfører og andre i transportnæringen har hevet øyenbrynene over at selskapet importerer arbeidskraft fra Asia inn i et marked som allerede sliter med veldig høy arbeidsledighet.

- Er dette sosial dumping, og foretrekker dere filippinere fordi østeuropeiske sjåførene har blitt for dyre?

- Våre Latviske sjåfører er ikke for dyre lønnsmessig, men de mangler de rette kvalifikasjonene, noe som kan føre til høye kostnader. Vi betaler alle våre sjåfører likt, og vi diskriminerer ingen ut fra hvor de kommer fra. Det er  ulovlig, sier Staffan Resare.

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er svært skeptisk til hvorfor de vil bruke filippinske sjåfører.

- Dette handler om pris og ligner mistenkelig på sosial dumping. Selskapene vil ha billigst mulig arbeidskraft, og konsekvensene av dette kan bli svært alvorlige hvis man ikke mestrer norske vei og føreforhold, sier Mo til Dagbladet.
       

SKEPTISK:  - Vi er bekymret for at det kan kommer inn sjåfører uten tilstrekkelig erfaring med norske forhold. Vi har mange smale veier, mange bratte tunneler og det er mange krevende vinterveier i Norge og deler av Europa. Mange av disse forholdene er totalt forskjellig fra de forholdene som filippinske sjåfører kjenner fra sitt hjemland, sier forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund.  Foto: Jørgen Kvalsvik/ Dagbladet
SKEPTISK: - Vi er bekymret for at det kan kommer inn sjåfører uten tilstrekkelig erfaring med norske forhold. Vi har mange smale veier, mange bratte tunneler og det er mange krevende vinterveier i Norge og deler av Europa. Mange av disse forholdene er totalt forskjellig fra de forholdene som filippinske sjåfører kjenner fra sitt hjemland, sier forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund. Foto: Jørgen Kvalsvik/ Dagbladet Vis mer