«Ulsund» holdt tilbake i dansk havn

Det forliste lasteskipet «Ulsund» ble holdt tilbake ved havn Ålborg havn i Danmark 6. februar i år. Manglene skal ha blitt korrigert før skipet forlot havn, opplyser sjøfartsdirektør Ivar A. Manum til NTB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjøfartsdirektoratet har ingen holdepunkter for at skipet hadde åpenbare mangler.

  - Det er betryggende at skipet nylig har vært gjenstand for en kontroll i et nordisk land, som vi har full tillit til når det gjelder slike sikkerhetskontroller, sier Manum.

Fant mangler

«Ulsund» ble bygget i 1971 og har seilt under norsk flagg siden 1987. Under en såkalt havnestats-kontroll i Danmark i februar i år fant danske inspektører en rekke feil ved lasteskipet.

  - Det ble funnet en del mangler som måtte utbedres før skipet kunne forlate havnen. Etter de opplysningene vi har fått skal disse påleggene ha blitt utført, sier Manum.

  Sjøfartsdirektoratet har en database med opplysninger om norskregistrerte skip og deres historie. «Ulsund» har tidligere grunnstøtt i 1990 og 1993, og har blant annet vært under etterforskning for oljeutslipp.

  - Vi vil mandag gå gjennom hvilken tilstand skipet var i da det forliste, sier Manum.

Verste ulykke

- Dette er den verste ulykke vi har hatt med et norsk skip i de fem årene jeg har vært sjøfartsdirektør. Det er dypt tragisk at menneskeliv har gått tapt, sier Manum.

  Han opplyser at det har vært en del ulykker med nettopp bulkskip. «Ulsund» er et relativt gammelt skip, som gikk med bulklast. Da ulykken skjedde var skipet lastet med aluminiumsoksyd, som skulle leveres i Høyanger.

  - Det høres ut som om skipet har kantret mens det gikk med bulklast. Derfor er spørsmålet hvordan bulklasten har reagert på eventuell vannlekkasje gjennom luker på grunn av dårlig vær. Generelt kan jeg si at slike ulykker har skjedd med lasteskip på grunn av vann som er kommet inn i lasterom, og som har forandret lastens egenskaper, sier sjøfartsdirektøren.

  Det er rederiet som har ansvaret for at skipet er i godkjent stand.

(NTB)