«Ulsund» skulle hatt norsk kaptein

Det norske lasteskipet «Ulsund» som forliste fredag skulle hatt norsk kaptein om bord. Sjøfartsdirektoratet påpeker at det var regelbrudd å ha en finsk kaptein om bord, noe både rederiet og operatøren ble informert om for flere uker siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skipet skulle skifte flagg fra norsk til finsk, men dette hadde ikke skjedd. Eieren Kittilsen Shipping i Stathelle sendte 11. februar papirene for å få registrert «Ulsund» i Finland, opplyser lederen i eierselskapet, Trond A. Kittilsen til NTB.

Finsk kaptein

I forbindelse med at skipet ble holdt tilbake på grunn av mangler i Ålborg i Danmark 6. februar i år fikk Sjøfartsdirektoratet vite at kapteinen var finsk.

  - Vi sa ifra at det ikke er tillatt å være kaptein på et norsk skip i nordregisteret, uten å være norsk statsborger. Det gis ingen dispensasjonen og vi informerte Kittilsen om dette, sier avdelingsdirektør Odd V. Vollene i Sjøfartsdirektoratet til NTB.

  Den finske operatøren fikk en norsk kaptein om bord, slik at «Ulsund» fikk forlate dansk havn. Men da skipet forliste sent fredag kveld var det en finsk kaptein om bord igjen.

  - Ifølge det Kittilsen sier skyldes det at prosessen med å skifte flagg har blitt forsinket på grunn av sommel hos en advokat som skulle ordne dette. Såvidt jeg forstår hadde den finske kapteinen vært om bord i et par ukers tid, sier Vollene, som understreker at man ikke kan si at en finsk kaptein er dårligere enn en norsk.

Sertifikatmangler

Danske sjøfartsmyndigheter kontrollerte «Ulsund» 6. februar i år.

  Etter denne havnestatskontrollen ble lastebåten holdt tilbake fordi mannskapets sertifikater ikke fylte kravene.

  - Normalt betyr dette at man ikke har gyldig sertifikat for skipets størrelse eller fartsområde. Det kan sammenlignes med å kjøre buss med personbilførerkort, sier Vollene.

(NTB)