Ulv i fåreklær

Navn: Amund Djuve Alder: 36 Yrke: Journalist

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Ikke la deg lure av Amund Djuves konfirmantsmil. Den nytilsatte sjefredaktøren i Dagens Næringsliv har ofte nok avslørt at han er langt giftigere enn det gutteaktige utseendet skulle tilsi.
  • Det vet Dagsrevyens seere. Det siste året har Djuve i versaler forklart oss om Røkke og renter og kroner og skjulte motiver. Det hele så frekt, pedagogisk og befriende fritt for stammespråk at man skulle tro mannen var uten utdannelse.
  • Han er ikke det. Siviløkonomen fra Norges Handelshøyskole har dessuten lang fartstid bak tastaturet. Først sju år som journalist og redaktør i nyhetsbyrået TD Finans. Deretter tre år som leder av finansredaksjonen i avisa han overtar.

Siden har det meste dreid seg om engasjementer av svangerskaps varighet: ni måneder som informasjonsagent i Madland & Wara, ni måneder som økonomiredaktør i NRK og ni måneder som far in spe inntil lille Aslak dukket opp i april.

  • Sidespranget i Madland & Wara var en tabbe. Amund Djuve var og er journalist og kommentator. Om han ikke hadde skjønt det før, gikk det vel opp for ham da Dagens Næringsliv begynte å se nærmere på Djuves rolle etter at Finn Hvistendahl fikk sparken i DnB. Avisa mente å vite at informasjonsagentene Amund Djuve og Tor Mikkel Wara på vegne av DnB-styret plantet negative saker om Hvistendahl i media.
  • For øvrig er det betenkelig få som har noe å utsette på ham. Kolleger omtaler ham som kreativ, positiv, snill, kunnskapsrik - i det hele tatt. På ett punkt har det likevel lyktes oss å finne spor av karakterbrist. Fotballinteresserte Djuve, som på søttitallet tilba Liverpool, sies å være i ferd med å fatte interesse for erkefienden Manchester United. Medgangssupportere, kalles slike. Og straffes hardt av de innforståtte.
  • En større prøvelse blir det å overta etter Kåre Valebrokk. Under hans ledelse har Dagens Næringsliv de siste årene høstet heder og opplagstall som har lokket fram smilet hos selv den strammeste avisaksjonær. I tillegg har Valebrokk maktet å feste sitt tydelige bumerke på avisa. Langt utenfor den rosa avisas faste leserkrets oppfattes Valebrokk og Dagens Næringsliv som sjel og legeme. I den rekkefølgen.
  • Amund Djuve må flittig bruke kvass tunge og spiss penn for å oppnå samme status.
  • Det går nok bra.