Ulvang raser mot snøscootere på vidda

Vegard Ulvang vil ikke ha snøscootere fresende forbi hytta si i Sør-Varanger. Nå tar idrettshelten et oppgjør med scooterkulturen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik kaster Ulvang, som er fra Kirkenes, seg rett inn i en svært betent konflikt. Helt nordøst i landet står nemlig hytteeiere og reindriftsutøvere sammen mot et stadig økende antall snøscooterentusiaster.

I et brev til Fylkesmannen protesterer Ulvang kraftig mot den planlagte scooterløypa på fjellet mellom Munkefjord og Sandnes i Øst-Finnmark.

Løypa kan komme til å gå rett utenfor Ulvangs hytte i Korsdalen. Han fikk hytta i folkegave fra hjemkommunen etter sine mange skitriumfer.

Støy og søppel

- Et støy- og forurensningsproblem og en forringelse av mulighetene for utøvelse av ikke-motorisert friluftsliv, skriver Ulvang i sitt brev til Fylkesmannen.

Overfor lokalavisa Finnmarken utdypet han i går sine synspunkter:

- Området blir ødelagt for oss som vil drive skiturisme og oppleve naturen uten stadig motordur og forsøpling. Scooterløypene blir lengre og lengre, og knyttes sammen. Det blir stadig vanskeligere å finne uberørte områder for oss som vil drive friluftsliv uten en motor under rumpa, hevder Vegard Ulvang.

I deler av Finnmark mener han økt scootertrafikk bidrar til forsøpling av naturen.

- Den typen mennesker som driver med scooter har ikke evnen til å ta med seg søppel hjem, sier Vegard Ulvang til Finnmarken.

Provoserer

Han bor sørpå og vet han vil provosere mange.

- Mange vil kanskje si at jeg ikke er meningsberettiget, men hytta i Korsdalen er faktisk det stedet hvor jeg trives aller best. I området kan vi nyte naturens lyder og gå på ski uten fare for å møte en scooter bak hver sving. I dag er en offentlig scooterløype i Finnmark faktisk forbundet med stor fare for dem som går på ski, mener Ulvang.

Dagbladet vet at lokalavisa i går mottok sinte leserbrev fra snøscooterfolket. Flere er provosert over at en utflyttet finnmarking med bostedsadresse i Oslo vil avgjøre hvor og når de skal få kjøre scooter.