Ulykken kan spoles tilbake

Dersom ett av de to ulykkestogene på Rørosbanen kjørte på rødt lys, kan Kripos nå fastslå hvilket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Togtrafikken til Røros styres fra en kommandosentral på Hamar, og derfra har Kripos skaffet seg informasjon som forteller om noen av togene kjørte mot feil signal. Også ferdskriveren er funnet.

Foreløpig vil verken Jernbaneverket eller NSB si noe om hva slags opplysninger de har funnet. Alle lyssignaler som blir gitt på Rørosbanen registreres automatisk på en backup som kan spoles tilbake, skriver Nettavisen. Togledelsen kan registrere hvert tog i det øyeblikket de passerer et lyssignal. Det er også mulig å se hvilken operatør som trykket på hvilken knapp i et gitt tidspunkt.

Kripos har også tatt beslag i opptak av mobilsamtaler mellom lokførerne og togledelsen på Hamar. En teori er at uriktige nummer til lokførerne kan ha blitt brukt i kommunikasjon fra togledelsen i forkant av sammenstøtet, skriver Aftenposten.

Håkon Grimstad, regiondirektør i jernbaneverket bekrefter at togsentralen på Hamar bare kan kommunisere med mobiltelefon til lokførerne. Men han vil ikke kommentere om det var kommunikasjon mellom lokføreren og togsentralen på Hamar i minuttene før sammenstøtet.

På spørsmål om dekning på mobiltelefonen sier Grimstad dette: - Vi gjorde målinger for 2-3 år siden sammen med Telenor og Netcom, og da var dekningen god.