KUNNE BLITT UNNGÅTT: Et helikopter styrtet onsdag 11. mai 2005 ved Lille Kolsåstoppen i Bærum utenfor Oslo. Havarikommisjonen mener ulykken kunne blitt unngått dersom eventflyvninger hadde blitt regulert bedre. 
Foto: Gunnar Mjaugedal / SCANPIX
KUNNE BLITT UNNGÅTT: Et helikopter styrtet onsdag 11. mai 2005 ved Lille Kolsåstoppen i Bærum utenfor Oslo. Havarikommisjonen mener ulykken kunne blitt unngått dersom eventflyvninger hadde blitt regulert bedre. Foto: Gunnar Mjaugedal / SCANPIXVis mer

- Ulykken kunne vært unngått

Havarikommisjonen slår fast at eventflygninger ikke er tilstrekkelig regulert etter at en person omkom i helikopterulykke i 2005.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Én mann (26) omkom da et helikopter fra selskapet Airlift styrtet etter forsøk på nødlanding på Kolsås i Bærum klokka 20.46 11. mai 2005. Det var seks personer ombord, der ytterligere én ble alvorlig skadd, mens 4 kom fra det med lettere skader.

Havarikommisjonen var på stedet omtrent én time etter at ulykken inntraff og begynte granskningen umiddelbart. Også media var raskt på stedet, det kom raskt fram at et helikopter som var på oppdrag for VG hindret redningsaksjonen.

I en fersk rapport fra Havarikommisjonen avdekker de at det over tid har utviklet seg et marked for eventflyvinger «uten at dette har vært tilstrekkelig regulert.»

Kunne vært unngått
- Vi konkluderer i rapporten med at eventflyvning trenger regulering, sier havariinspektør Tor Nørstegård til Dagbladet.

ULENT TERRENG: Et helikopter styrtet for snart fem år siden ved Lille Kolsåstoppen i Bærum utenfor Oslo. En mann omkom. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
ULENT TERRENG: Et helikopter styrtet for snart fem år siden ved Lille Kolsåstoppen i Bærum utenfor Oslo. En mann omkom. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX Vis mer

En representant fra den franske havarikommisjonen, Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA), har bistått i granskningen siden produsentlandet til helikopteret, et Eurocopter AS 350 B3 Ecureui, er Frankrike.

Nørstegård sier videre at ulykken kunne vært unngått dersom reguleringen hadde vært bedre og helikopterselskapet hadde hatt dekkende prosedyrer.

Langt tau
- Den manglende reguleringen og mangler i retningslinjer gjør at det blir opp til den enkelte flyver til å finne ut hvordan oppdraget kan løses.

Havariinspektøren viser også til at personen som omkom hadde brukt et langt tau til innfestning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Passasjer «1»(den omkomne red.anm.) falt ut av den åpne døren og kom i klem under helikopteret da det veltet. Dette kunne skje fordi han hadde benyttet langt tau til innfesting,» står det i rapporten. «Den benyttede metoden til fastspenning av passasjerene var ikke en del av den ordningen for fastspenning av fallskjermhoppere som selskapet hadde fått godkjent.»

- Om alle hadde vært festet i setene hadde nok ingen fått alvorlige skader, sier Nørstegård.

Penger en faktor
«Fartøysjefer har stor frihet til å tilpasse oppdragene etter kundenes behov. Forutsatt at oppdraget ikke krevde spesielle godkjenninger fra selskapets side, var et ekstra oppdrag i realiteten et spørsmål om avtalt pris og eventuell tilleggsfakturering,» står det i rapporten. «Fartøysjefen aksepterte å utføre et oppdrag som innebar flyging i lav høyde og med mangelfull passasjersikkerhet.»

ÉN OMKOM, EN ANNEN BLE ALVORLIG SKADD: Her blir en av de skadde fraktet bort med helikopter. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
ÉN OMKOM, EN ANNEN BLE ALVORLIG SKADD: Her blir en av de skadde fraktet bort med helikopter. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX Vis mer

- Intensjonen med å drive et helikopterselskap er å tjene på det man gjør, og mellom linjene kommer det vel fram at penger kan ha vært en faktor.