Ulykkesbilen kjørte i 50-fart da det smalt

Det kostet Sara (13) og Tiril livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BJØRKELANGEN (Dagbladet): Både forsvarer Gunhild Lærum til den bildrapstiltalte sjåføren på Bjørkelangen og bistandsadvokat Christian Lundin bekrefter overfor Dagbladet at ulykkesbilen hadde 50 til 55 kilometer fart i påkjørselen som kostet to unge jenter livet i fjor vinter.

Begge de to tekniske rekonstruksjonene viser at farta i ulykkesøyeblikket ikke var større, men likevel stor nok til å koste Tiril (11) og Sara (13) livet.

Påkjørselen av de to jentene bakfra i en såkalt maratonvogn bak en ponni skjedde mot enden av en slette på riksvei 229 med 80 km-fartssone. Om lag 30 meter lenger står et 60-skilt.

 TÅLMODIG:  Rekonstruksjon av billulykken på Bjørkelangen der to jenter omkom etter at de ble påkjørt. Ponnien "Kaktus" og omkomne Saras  mor er kusk sammen ponniens eier. Foran er ponnieierens fra Harald Bjørn-Larsen Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet.
TÅLMODIG: Rekonstruksjon av billulykken på Bjørkelangen der to jenter omkom etter at de ble påkjørt. Ponnien "Kaktus" og omkomne Saras mor er kusk sammen ponniens eier. Foran er ponnieierens fra Harald Bjørn-Larsen Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet. Vis mer

Farta da kollisjonen skjedde på ettermiddagen lørdag 11. januar i januar, blir først tema i Nedre Romerike tingrett til uka.

Sjåføren nekter straffskyld fordi han ikke husker noe fra selve ulykken eller tiden like før og flere dager etter.

Ingen logiske svar
Flere tekniske og faktiske opplysninger som ble lagt fram under åpningen av rettssaken fredag, gir ingen umiddelbare, logiske forklaringer på hvorfor det gikk så fryktelig galt i løpet av noen brøkdels sekund.

• Første politimann på ulykkesstedet forklarte at det var overskyet oppholdsvær, dagslys, ikke nedbør, fem minusgrader.

 OMKOM:  Sara Christiane Holmedal Sandsmark (til venstre) og Tiril Alette Huser Bølge. Foto: Privat.
OMKOM: Sara Christiane Holmedal Sandsmark (til venstre) og Tiril Alette Huser Bølge. Foto: Privat. Vis mer

- Det var helt vanlig snø- og isføre som det er på en vei på landet på denne årstiden, ikke spesielt glatt, fortalte politimannen, som bekreftet at han kjørte i «blålysfart».

• Sjåføren er lommekjent på veien. Han kom kjørende fra sitt eget bilverksted fire-fem minutter unna, hadde ikke promille og satt ikke med mobiltelefon.

• Bilen, en firehjulsdrevet Volkwagen Transporter, var bare et drøyt år gammel, hadde gått bare 21 000 kilometer, var skodd med fire-fem år gamle piggdekk og hadde ingen tekniske feil.

Alle i samme buss
Tiltalte, familiene til de to jentene, advokater  politi, tekniske eksperter og retten var på en rekonstruksjon på ulykkesstedet fredag ettermiddag med følge av en rekke medier.

 PÅ ÅSTEDET:  Politiadvokat Kåre Kalvå, forsvarer Gunhild Lærum og teknisk sakkyndig Arvid Aakre (i rødgul vest) i front under rekonstruksjonen på riksvei 229 fredag. FOTO: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET.
PÅ ÅSTEDET: Politiadvokat Kåre Kalvå, forsvarer Gunhild Lærum og teknisk sakkyndig Arvid Aakre (i rødgul vest) i front under rekonstruksjonen på riksvei 229 fredag. FOTO: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET. Vis mer

Den samme ponnien som jentene kjørte ulykkesdagen, 15 år gamle Kaktus, sto tålmodig på med sin vogn og to kusker og ventet på minibussen med rettens medlemmer, som tok den samme turen fra tiltaltes verksted i nabolaget.

I bussen satt den tiltalte sjåføren sammen med retten, aktor, advokater og de pårørende.

- Det kom ikke fram noe nytt under den bussturen. Tiltalte ble ikke stilt noen spørsmål underveis, sier forsvarer Gunhild Lærum og bistandsadvokat Christian Lundin til Dagbladet.

 REKONSTRUKSJONEN:  Ponnien "Kaktus" står der den ble påkjørt 11. januar i fjor. Bak komemr minibussen med rettens medlemmer, tiltalte og pårørende.  FOTO: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET.
REKONSTRUKSJONEN: Ponnien "Kaktus" står der den ble påkjørt 11. januar i fjor. Bak komemr minibussen med rettens medlemmer, tiltalte og pårørende. FOTO: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN/DAGBLADET. Vis mer