HER SKJEDDE DET:  Hercules-flyet traff Kebnekaise i dette punktet. Foto: Forsvaret.
HER SKJEDDE DET: Hercules-flyet traff Kebnekaise i dette punktet. Foto: Forsvaret.Vis mer

Ulykkesflyet skulle bli angrepet av jagerfly

Fløy trolig uten autopilot. - Den eksakte ruten og alle forhold var hundre prosent planlagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det styrtede norske Hercules-flyet skulle bli «angrepet»  av jagerfly rundt tidspunktet da det krasjet med en vegg i Sveriges høyeste fjell Kebnekaise torsdag ettermiddag.

Hercules-flyet forsvant fra både militær og sivil radar klokka 14.56 på vei fra Evenes til Kiruna.

Tidsrommet mellom 14.00 og 17.00 torsdag var satt av til en svensk-norsk «luftkrig» som en del av den store militærøvelsen Cold Response.

- Norske F16 og svenske Jas-fly skulle ligge høyt over de tre transportflyene som tok av fra Evenes. Noen av jegerflyene skulle beskytte, andre hadde rollen som angripere, bekrefter presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret overfor VG.

14 jagerfly Den svenske jagerflypiloten Stefan Kaarle var den første som søkte etter det savnede transportflyet over Kebnekaise.

Ti svenske og fire norske jagerfly ble delt inn i to lag. Det ene laget skulle angripe og det andre laget skulle beskytte de tre flyene fra Evenes.

Pilot Stefan Kaarle var i laget som skulle beskytte det styrtede Hercules-flyet.

- Hundre prosent planlagt Det ble aldri noen «angrepssituasjon» før den første Herculesen forsvant. Det var to norske Hercules-fly og et tysk lastefly som tok av fra Evenes med nioen minutters mellomrom.

- Så langt som til «angrep» kom ikke jagerflyene. Det var aldri jagerfly nærmere enn 100 kilometer fra Hercules-flyet. Den eksakte ruten og alle forhold ved flygingen var hundre prosent planlagt, sier Stefan Kaarle til VG .

Sjefen for Hercules-flyene, oberstløytnant Trond Sølna, mener ulykkesflyet mest sannsynlig fløy taktisk, uten autopilot, da ulykken skjedde.

- Det er vanlig i denne type turer at det legges inn noe slikt på slutten. Det vil jeg tro at de planla. Vi antar også at det har gått et værskille akkurat ved Kebnekaise, sier Sølna til Dagbladet.

Mens det tyske flyet meldte om gode værforhold, fikk flyet som kom etter havaristen melding om å ikke fly taktisk på grunn av for dårlige værforhold.

- Dette var også et norsk Hercules-fly. Det tok av omlag en time senere. Da var været så dårlig at de fikk beskjed om å gå direkte. Det vil si at det også fløy høyere og mye raskere, og nesten tok igjen ulykkesflyet «Siv» før det forsvant fra radaren, forteller Sølna.

Ikke tekniske feil Flyging uten autopilot kan ha vært medvirkende årsak til tragedien.

Oberstløytnant Sølna er imidlertid sikker på at ulykken ikke skyldes teknisk feil på flyet, som var nøye sjekket på forhånd.

Han sier at det foreløpig ikke blir aktuelt å sette de tre andre Hercules-flyene i Norge på bakken.

Et annet Hercules-fly, som lettet bare ti minutter etter ulykkesflyet torsdag og som skulle fly samme ruten, valgte også å fly den siste etappen av reisen uten autopilot.

Mannskapet har fortalt Sølna at de valgte å fly taktisk fordi værforholdene da var bedre.  Han regner med at det skal være gode muligheter for at «den svarte boksen» og taleregistratoren i ulykkesflyet er hele.

Han sier også at det foreløpig ikke blir aktuelt å sette de tre andre Hercules-flyene i Norge på bakken.

 VRAKDEL:  En vrakdel fra Hercules-flyet, som leitemannskap fant på Kebnekaise lørdag. FOTO: FORSVARET.
VRAKDEL: En vrakdel fra Hercules-flyet, som leitemannskap fant på Kebnekaise lørdag. FOTO: FORSVARET. Vis mer