Ulykkesflyet USA holdt for lav hastighet

Hastigheten var «altfor» lav, ifølge etterforskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Styreleder Debbie Hershman i NTSB sa mandag at Boeing 777-maskinen fra Asiana Airlines som krasjlandet på flyplassen i San Francisco, gikk 63 kilometer i timen for sakte sekunder før det traff bakken lørdag kveld norsk tid. Det melder BuzzFeed News på Twitter.

Det spekuleres i om pilotens manglende erfaring med akkurat denne flytypen og flyplassen i San Francisco kan ha spilt en rolle i ulykken.

Et annen teori er at pilotene kan ha vært uoppmerksomme fordi de var slitne etter den lange flygningen, ifølge AP.

- Trøtthet spiller inn, det er en faktor, sa Kevin Hiatt, en tidligere Delta Air Lines flyger.

- Mot slutten av en ti timers flygning, uavhengig av om du har tatt en blund eller ikke, så har det vært en lang flygning, la han til.

Passasjerflyet var på vei fra Seoul til San Francisco, og var i ferd med å lande da ulykken skjedde. Totalt ble 182 personer behandlet på sykehus etter ulykken, mens 123 kom fra det helt uskadd. To kinesiske tenåringer omkom i ulykken.

Deler funnet i sjøen Funn tyder på at flyet, som traff bakken med halepartiet først, kan ha truffet diken mellom flystripa og sjøen. Det er funnet vrakrester fra flyet i sjøen, og rester etter diken flere hundre meter innover på rullebanen, skriver AP.

Hershman fortalte at man nå går gjennom overvåkningsvideo fra området for å fastslå hvorvidt et av utrykningskjøretøyene kan ha kjørt over den ene av de to tenåringsjentene som omkom. Det er foreløpig verken bekreftet eller avkreftet.

Både brannsjef Joanne Hayes-White og nestkommanderende Dale Carnes antydet mandag at en av jentene kan ha blitt påkjørt.

- Det er mulig at en av de to omkomne ble truffet av et av våre kjøretøy, sa Carnes.

- Jeg kan si at de to omkomne befant seg i seter bak i flyet. Dette er en del av flyet som var kraftig skadet, og et område med flere kritiske og alvorlige skader, sa Hershman.

Navigasjonssystem avslått Et navigasjonssystem som skal hjelpe piloter med å gjennomføre trygge landinger var avslått på flyplassen da flyet fra Asiana Airlines krasjlandet lørdag, skriver Reuters.

Det er foreløpig uvisst hva som førte til ulykken, men navigasjonssystemet, Glide Path, skal ikke være essensielt for rutinelandinger, skriver nyhetsbyrået.

- Pilotene har måttet stole helt på egne visuelle signaler for å lande riktig på rullebanen, og har ikke hatt tilgang på den elektroniske informasjonen som de vanligvis har på de fleste store flyplasser, selv i godt vær, sier piloten Chesley Sullenberger, som selv havnet på verdens forsider da han gjennomførte en vellykket nødlanding på Hudson River i 2009.

Passasjerer og vitner forteller om dramatiske minutter etter at det store flyet traff bakken. Flammer stod opp fra flyet kort tid etter krasjlandingen, og store mengder røyk veltet ut.

- Alt hadde gått fint, helt fram til ti sekunder før vi var hjemme, sier passasjer Elliot Stone til CNN News.

Han forteller at de første beskjedene gikk ut på at alle passasjerene skulle holde seg i ro, men at både han og flere andre likevel valgte å løsne setebeltet og reise seg.

Til CNN forteller han at han hoppet ut en av dørene før nødskliene var ute, og før ambulansepersonellet hadde kommet til stedet.

- Det tok ambulansen 35 minutter å komme seg dit. Vi ropte og ropte på dem, sier han.