DETTE HELIKOPTERET STYRTET: Firmaet CHC, eieren av ulykkeshelikopteret, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix
DETTE HELIKOPTERET STYRTET: Firmaet CHC, eieren av ulykkeshelikopteret, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpixVis mer

Ulykkeshelikopteret har fått utsatt service to ganger

Det skriver Luftfartstilsynet i en e-post til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Firmaet CHC, eieren av ulykkeshelikopteret, har to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag formiddag.

NRK og VG omtalte saken først.

Helikopteret styrtet i en holme, og skal så ha rullet ut i vannet. De 13 personene som var om bord antas å være omkommet i ulykka. 11 personer er så langt tatt hånd om.

Klokka 18.00 holdt Statoil pressekonferanse hvor det ble sagt at selskapet nå stiller alle ressurser tilgjengelig for redningsarbeidet og har opprettet et pårørendesenter i Bergen. Det ble også sagt at Statoil høyeste prioritet alltid har vært sikkerhet.

Ulykka som skjedde ved 12-tiden i dag er den verste i Norge på nesten 40 år. Nedenfor kan du lese om de største helikopterulykkene i forbindelse med Nordsjøen og oljevirksomhet.

To utvidelser Helikoptertypen som i dag styrtet, EC255 har tidligere fått flyforbud på grunn av en feil i girboksen. Luftfartstilsynet bekrefter også overfor Dagbladet at ulykkeshelikopteret to ganger har fått utsatt service. Tidligere i dag innførte Luftfartstilsynet flyforbud for den aktuelle helikoptertypen.

- Det ble søkt om såkalt gangtidsutvidelse i 2015. Opprinnelig overhalingsintervall var på 2000 FHR (flytimer) med margin på 200 FHR. Første søknaden var en utvidelse med 100 FHR (totalt 2300 FHR inkl. margin). Andre gangs utvidelse var ytterligere 100 FHR - totalt 2400 FHR. Delen som gangtidsutvidelsen omhandlet ble så byttet, skriver Aalstad i en e-post til Dagbladet.

VG skriver at gangutvidelse innebærer hvor lenge fartøyet kan være i lufta før det må på service. I 2012 ble alle helikopter av typen EC255 satt på bakken, men fikk fly igjen i 2013.

Løpende vurdering Juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet sier til Dagbladet at de ikke kan gå ut med opplysninger om hvorfor og hvordan helikopteret styrtet.

Dette vil bli gransket, og tilsynet kan ikke gå ut med hvordan de nå skal arbeide videre.

- Det tar vi løpende vurderinger på, sier Aalstad.

Storulykker Tidligere storulykker (dvs. med fem eller flere omkomne) innen offshore helikopter, ifølge Luftfartstilsynet:

• 1977, LN-OSZ, Sikrosky S-61N, Helikopter Service, Nordsjøen. Her omkom 12 personer.

• 1978, LN-OQS, Sikrosky S-61N, Helikopter Service, Nordsjøen. Her omkom 18 personer.

• 1990, LN-OML, Bell 214, Helikopter Service, Askvoll. Her omkom fem personer.

• 1997, LN-OPG, Eurocopter AS332, Helikopter Service, Nordsjøen (Norne). Her omkom 12 personer.

Ulykken i dag er den første i Norge med den nye versjonen av Super Puma (EC 225). Norneulykken skjedde med den gamle typen Super Puma (AS 332), skriver Aalstad i e-posten.

Dagbladet kommer tilbake med mer.