AIR FRANCE: Natt til 1. juni styrtet Air France Flight 447 i havet, i dag presenteres den innledende etterforskninge av ulykken i en rapport. Flyets ferdskriver er fremdeles ikke funnet, og mange frykter at den endelige årsaken aldri vil bli kjent. På bildet ser man redningsmannskaper hente inn en del av flyvraket. (AP Photo/Brazil's Air Force)
AIR FRANCE: Natt til 1. juni styrtet Air France Flight 447 i havet, i dag presenteres den innledende etterforskninge av ulykken i en rapport. Flyets ferdskriver er fremdeles ikke funnet, og mange frykter at den endelige årsaken aldri vil bli kjent. På bildet ser man redningsmannskaper hente inn en del av flyvraket. (AP Photo/Brazil's Air Force)Vis mer

Ulykkesrapport fra Air France-ulykken legges frem kl. 15

Kan kaste lys over hvorfor Airbus-flyet styrtet med 228 personer om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Rapporten fra den innledende fasen av etterforskningen rundt årsaken til Air France-ulykken, legges frem på en pressekonferanse i Le Bourget utenfor Paris kl. 15 i dag.

228 personer omkom i ulykken blant dem to nordmenn, en norsk-britisk 11-åring og en svensk kvinne som jobbet i Norge.

Air France Flight 447 forsvant fra radaren og styrtet i Atlanterhavet for en måned siden, etterforskningen beskrives som en av flyhistoriens mest utfordrende.

Finner ikke ferdskriveren
Det var lenge et lite håp om å finne flyets svarte boks, eller ferdskriver, som tar opp all kommunikasjon mellom pilotene. Ferdskriveren antas nå som tapt ettersom signalene fra boksen blir svakere og svakere. Luftfartseksperter frykter at den endelige årsaken til flyulykken aldri vil komme frem.

Det har vært spekulert i at pilotene mottok feil informasjon rundt flyets hastighet i det de fløy inn i dårlig vær. Eksperter tviler på at noen årsak til ulykken vil bli belyst i dagens rapport, skriver Press Association.

Det man foreløpig vet om Air France-ulykken er at besetningen meldte om at flyet passerte et område med dårlig vær. Etter den meldingen kom det en rekke automatiske elektroniske beskjeder fra flyet, som Air France mottok og indikerte at flyet hadde en opptil flere problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på informasjonen etterforskerne mangler, antas det at BEA (Bureau of Enquiry and Analysis for Civil Aviation Safety) kommer til å basere store deler av etterforskningen å de beskjedene som ble sendt ut fra flyet i forkant av styrten, samt undersøkelser av de så langt 51 døde som er funnet.

12 feilmeldinger på fire minutter
Flyet var på vei fra Rio til Paris da det forsvant fra radarene og mistet all kontakt med bakken i fire-tiden natt til 1. juni.

Da befant det seg ved Fernando de Noronha-øyne, omkring 350 kilometer utenfor kysten av Brasil.

Fire timer etter at det tok av, rundt klokka fire norsk tid, meldte cockpiten at de hadde flydd inn i kraftig turbulens og tordenvær.

Klokka 04.14 begynte Airbus 330-200-maskinen å sende en rekke automatiske varsler om feil i det elektriske systemet.

Totalt 12 feilmeldinger ble sendt i løpet av fire minutter.

Air France Flight 447 hadde en besetning på 12 og 216 passasjerer. Blant dem var det et spedbarn, sju barn, 82 kvinner og 126 menn. 

Vil ha Airbus-fly satt på bakken
Timesonline skriver at Airbus kan få beskjed om å sette alle sine fly på bakken når rapporten blir presentert. EASA (The European Aviation Safety Agency) kan komme til å stille selskapet et spørsmål om hvorfor det aldri har blitt gjort noe med feil på fartsmålinger på Aurbus 330 og 340-serien.

Dersom BEA melder om defekte fartsmål på flyet som en mulig årsak, kan dette bety at Airbus-fly blir tatt ut av tjeneste.

- EASA har en juridisk og moralsk plikt om å finne ut av dette problemet. Er det et defekt system og flyet er usikkert, så må det bli satt på bakken, sa James Healy-Pratt en advokat fra firmaet som representerer familien til 20 av ofrene fra Air France-ulykken.

DB.no følger framleggelsen av rapporten fra klokka 14.