UHELDIG SKIP:  Hurtigruta MS «Nordlys» og tvillingsskipet MS «Kong Harald» har hatt flest ulykker blant hurtigruteskipene de fem siste åra. Foto: SVEIN OVE EKORNESVAG / REUTERS / SCANPIX
UHELDIG SKIP: Hurtigruta MS «Nordlys» og tvillingsskipet MS «Kong Harald» har hatt flest ulykker blant hurtigruteskipene de fem siste åra. Foto: SVEIN OVE EKORNESVAG / REUTERS / SCANPIXVis mer

Ulykkesskipet «Nordlys» ble dødsskip

Er et av de to mest ulykkesutsatte hurtigruteskipene de fem siste åra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): MS «Nordlys» og tvillingskipet MS «Kong Harald» er de hurtigruteskipene som har vært involvert i flest ulykker siden 2006, med fire ulykker. Det melder Haugesunds Avis.

Til sammen har hurtigruteskipene vært utsatt for 29 ulykker mellom 2006 til 2011.

- En kollisjon kan bestå av at skipet siger inn i ei havn, eller at den støter borti en båt. Vi må se på tallene før vi kan vi kan uttale oss om alvorlighetsgraden, sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsrådgiver i Sjøfartsdirektoratet, til Dagbladet.

Han kan ikke uttale om det er antall ulykker er mye eller lite for disse skipene.

11. mars i år brøt det også ut brann på hurtigruta MS «Nordlys». Brannen oppsto i dokken i forbindelse med et verkstedsopphold.

MS «Nordlys» har også vært involvert i grunnstøting og en kollisjon siden 2006.

Rederiet «Hurtigruten» ASA drifter tolv skip.

Kontrollert i år - Båten hadde ikke mange passasjerer om bord. Dette er en tragisk ulykke, men når den først skjedde, så gikk evakueringen knirkefritt, sier assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude til Dagbladet.

Han mener at hurtigruteskipene er like trygge som alle andre passasjerskip i Norge.

1. april i år ble sikkerhetsrutinene i MS «Nordlys» gjennomgått sist. Da fikk rederiet tre pålegg, men disse ble rettet opp 16. april. Kontrollene skjer én gang i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kontrollene garanterer ikke for at det ikke skal skje ulykker. Hva som har skjedd, nå er bare spekulasjoner, sier han.

Trillingskip MS «Nordlys» ble bygd i Strahlsund i Tyskland i 1994, og kan ta 691 passasjerer. MS «Kong Harald» og MS «Richard With» ble bygget samme sted, året før, og er samme modell.

Hurtigruta MS «Midnatsol» holdt på å kjøre på fastlandet på Stad i store bølger og sterk kuling i 2003 etter at skipet fikk motorstans. MS «Richard With» grunnstøtte i Trondheim 6. januar 2009.

MS «Nordlys», MS «Polarlys» og MS «Midnatsol» er tre skip som er oppkalt etter et «himmelsk» fenomen.

Havarikommisjonen skal nå undersøke ulykken.