Ulykkestogene

De to togene som braket sammen på Åsta stasjon var av forskjellig type.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Toget som kom fra Hamar på vei til Rena hadde et diesellokomotiv av typen BM92, bygget av den tyske fabrikken Duewag i 1984-85. Dette lokomotivet ble tidligere blant annet brukt på Arendalsbanen før denne ble elektrisk. I dag brukes lokomotivet hovedsakelig på lokalnettet rundt Trondheim. Til sammen er 15 lokomotiver av denne typen i trafikk på det norske jernbanenettet. Lokomotivet har tidligere vært involvert i avsporing og ulykker i forbindelse med jernbaneoverganger, men inntil i går ingen sammenstøt med motgående tog.

Antall bygget: 15

Motor: 2 x Daimler-Benz OM424A

Vekt: 58 tonn

Topphastighet: 140 km/t

Bremsesystem: Mekanisk

Sørgående tog fra Trondheim til Hamar var av typen Di3a, bygget av fabrikken Nyquist och Holm i Sverige. I alt anskaffet NSB 32 diesellokomotiver av denne typen mellom 1954 og 1969. Lokomotivet har vært i bruk i store deler av landet, men er nå modent for museum.

Lokomotivet var involvert da nattoget fra Bodø til Trondheim ble tatt av et steinras ved juletider i 1975. To mennesker ble drept. I oktober 1993 kolliderte samme type lokomotiv med en trailer på Rørosbanen. Trailersjåføren ble hardt skadd.

Antall bygget: 32

Motor: GM 16-567C/E

Vekt: 102 tonn

Topphastighet: 105 km/t

Bremsesystem: Mekanisk

Kilde: Norsk Jernbaneklubb