Ulykkestogene

De to togene som braket sammen på Åsta stasjon var av forskjellig type.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Toget som kom fra Hamar på vei til Rena hadde et diesellokomotiv av typen BM92, bygget av den tyske fabrikken Duewag i 1984-85. Dette lokomotivet ble tidligere blant annet brukt på Arendalsbanen før denne ble elektrisk. I dag brukes lokomotivet hovedsakelig på lokalnettet rundt Trondheim. Til sammen er 15 lokomotiver av denne typen i trafikk på det norske jernbanenettet. Lokomotivet har tidligere vært involvert i avsporing og ulykker i forbindelse med jernbaneoverganger, men inntil i går ingen sammenstøt med motgående tog.

Antall bygget: 15

Motor: 2 x Daimler-Benz OM424A

Vekt: 58 tonn

Topphastighet: 140 km/t

Bremsesystem: Mekanisk

Sørgående tog fra Trondheim til Hamar var av typen Di3a, bygget av fabrikken Nyquist och Holm i Sverige. I alt anskaffet NSB 32 diesellokomotiver av denne typen mellom 1954 og 1969. Lokomotivet har vært i bruk i store deler av landet, men er nå modent for museum.

Lokomotivet var involvert da nattoget fra Bodø til Trondheim ble tatt av et steinras ved juletider i 1975. To mennesker ble drept. I oktober 1993 kolliderte samme type lokomotiv med en trailer på Rørosbanen. Trailersjåføren ble hardt skadd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer