TOTALVRAK: Toget av typen Flirt sporet av og traff en fjellvegg sør for Holmestrand - og ble totalvrak. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET
TOTALVRAK: Toget av typen Flirt sporet av og traff en fjellvegg sør for Holmestrand - og ble totalvrak. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADETVis mer

Ulykkestoget holdt 135 km/t da det sporet av

Fartsgrensa på stedet er 70 km/t. Havarikommisjonen med foreløpig rapport i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): NSB-toget som sporet av under en testtur i Vestfold onsdag, hadde en fart på 135 km/t i ulykkesøyeblikket. Det viser dataene fra togets ferdsskriver, melder Statens havarikommisjon for transport i en foreløpig rapport.

Fartsgrensa på ulykkesstedet, som ligger i et område med flere krappe kurver, er 70 km/t. Toget kjørte dermed 65 km/t for fort.

- Toget holdt altfor høy hastighet, sier havariinspektør Hans Bjørnseth til Dagbladet.

Han opplyser at det foreløpig ikke er noe som tyder på feil med skinnegangen.

Klar varsling Havarikommisjonen skriver at avsporingen skjedde 50-60 meter etter at fartsgrensa går ned fra 130 km/t til 70 km/t. I tillegg er senkingen av fartsgrensa varslet 1200 meter før den faktisk trer i kraft.

Det er det avanserte togets ferdsskrivere som avslører hastighetsoverskridelsen. Havarikommisjonen fikk dataene ut i dag.

Kommisjonen vet foreløpig ikke hvorfor toget kjørte for fort, og vil ikke konkludere med hvorvidt ulykken skyldtes tekniske og/eller menneskelige faktorer.

FJERNER VRAKET: Togvraket er frigitt av havarikommisjonen, og NSB Drift jobber i helga med å fjerne det fra skinnegangen. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO
FJERNER VRAKET: Togvraket er frigitt av havarikommisjonen, og NSB Drift jobber i helga med å fjerne det fra skinnegangen. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO Vis mer

- Det er for tidlig å si noe om nå. Nå skal vi evaluere og fortsette undersøkelsene, sier Bjørnseth.

Vestfold politidistrikts etterforskningsleder Hildegunn Mikkelsen understreker i en pressemelding at deres etterforskning er uavhengig av havarikommisjonens, men at de tar de nye opplysningene til etterretning.

340 meters bremselengde Ferdsskriverdataene viser at det gikk 11 sekunder fra toget bremset, til det sto i ro. Da hadde togsettet tilbakelagt en distanse på 340 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ferdsskriverne inneholder også filer fra flere overvåkingskameraer om bord. Men disse dataene vil ikke være klare før i neste uke, opplyser havariinspektøren.

- Videoene vil være interessante med henblikk på å underbygge funnene vi sitter med nå, sier han.

80 millioner Det var fem personer på toget: tre fra NSB og to fra den sveitsiske leverandøren Stadler. Utrolig nok fikk ingen livstruende skader etter avsporingen, som etterlot togsettet til 80 millioner kroner som totalvrak.

NSB og Stadler har gjennomført testturer av togtypen, Flirt,i et års tid, og det høyprofilerte «supertoget» skulle etter planen settes inn i drift på Vestfoldbanen om to uker.

Havarikommisjonen ferdigstilte arbeidet på åstedet i går, og nå holder NSB Drift på med å fjerne toget fra skinnegangen. Når vraket er borte, skal Jernbaneverket reparere toglinja med tilhørende elektrisk system.

I mellomtida er Vestfoldbanen stengt mellom Tønsberg og Holmestrand. Trafikken vil trolig ikke komme i gang igjen før uti neste uke.

Dagbladet følger saken.