Umettelige

Mette-Marits posisjon som ikon i Tyskland er blitt enda sterkere der hun sitter forbrent hjemme mens ektemannen turnerer landet. Dyrkingen av henne nærmer seg det mytiske, skriver Dagbladets Berlin-korrespondent HÅKON LUND .

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KÖLN (Dagbladet): - Mette-Marit er en sol i menneskeskikkelse. Hun er den siste skjønnhet i kongeriket av blondt hår og hud så hvit som papiret jeg skriver på. Hun er den magiske helligdom.

Slik skriver den mektige spaltisten Franz Josef Wagner i gårsdagens utgave av Bild, som er Europas største avis.

Wagner leses av millioner.

«Kjære Mette-Marit» er tittelen på hans artikkel.

Han innleder med å sitere Oscar Wilde, som har sagt at skjønnhet er en form for genialitet som står over genialiteten - fordi skjønnheten ikke trenger noen forklaring.

NORSKE METTE-MARITS posisjon som ikon er blitt enda sterkere der hun sitter forbrent hjemme mens ektemannen turnerer Tyskland.

Dyrkingen av henne nærmer seg det mytiske.

Enhver regional regjeringssjef, ordfører eller industrileder som tar imot kronprinsen, uttrykker først sin beklagelse over at Mette-Marit ikke er med, og ber ham hilse hjem og ønske god og snarlig bedring.

Folk skriver brev.

I alle fjernsynsstasjoner er meldingene om Mette-Marits tilstand fortsatt et hovedinnslag. Avisene forteller i tekst, bilder, grafikk og ekspertintervjuer om hennes forbrenningsskader.

At tv-kanalen n-tv skriver et beklagende brev til kronprinsparet, er ikke bare et uttrykk for høflighet.

Tv-kanalen frykter for sitt ry etter det fatale intervjuet.

- Den ene og enklest forklarlige årsaken til Mette-Marits popularitet er glamourfaktoren. Hun er ung og vakker. Hun er den moderne Askepott, sier Alexandra von Rehlingen i PR-firmaet Schoeller & Rehlingen. Firmaet ble engasjert for å legge opp kronprinsparets Tysklands-besøk.

I EN ARTIKKEL som hun kaller «Kjærlighetserklæring til Mette-Marit», skriver Bild-kommentatoren Marion Horn at kronprinsessen er «Pretty Woman fra virkeligheten».

- At «Pretty Woman» var en klissefilm, med sin historie om kvinnen som blir reddet av mannen, hindrer oss ikke i å bli rørt... Mette-Marit er beviset på nåtidas romantikk, at det finnes et svar på min lengsel, at det et eller annet sted der ute venter en prins. En som trosser all motstand og sier ja. En som vil ha meg, uansett mine feil og mangler. En som tilgir meg mine synder og som får meg til å føle at han er den første mannen jeg har kysset, skriver Horn.

Slik blir Mette-Marits såkalt «utagerende fortid», hennes problemer med flyskrekk, lungebetennelse, beinbrudd, forbrenningsskader og en far som ikke lever opp til borgerlig etikette, bare bonuspoeng på veien til ikonstatus.

For alle har vi et eller annet i vår fortid.

METTE-MARIT ER FOR tyskere en modell som det er lettere å identifisere seg med enn selv den britiske overklassejenta Diana, som kronprinsessen ellers assosieres med når hun betegnes som «den nye dronningen av hjertene».

- Mette-Marit er så normal, som Franziska Wilfling sa det da hun tok imot kronprinsen i München søndag kveld.

Knapt en eneste tysker jeg har snakket med om Mette-Marit, kan forstå at nordmenn starter en prinsipiell diskusjon om monarkiet med utgangspunkt i kronprinsens ekteskap med en alenemor. Toleransen er stor overfor mennesker som skiller seg fra gjennomsnittet. Som en bemerker:

- Skulle Gerhard Schröder være ukvalifisert som forbundskansler fordi han er gift for fjerde gang?

AT DYRKINGEN AV Mette-Marit har nådd nesten hysteriske former nettopp i Tyskland, har også særegne tyske årsaker:

- Jeg og mange med meg elsker alt som har med de kongelige å gjøre, sier Doris Heimer (58), som ventet på kronprinsen da han kom til Düsseldorf.

- Tyskere svermer for monarkiet, sier Alexandra von Rehlingen.

Men ikke for at tyske adelige skal bestige tronen igjen - denne gruppa med personer som prins Ernst August von Hannover, som sjikanerer og slår ned folk, og jetsettere som går fra det ene cocktailselskapet til det neste.

- Stemningen er trykket i Tyskland. Det er ikke mye optimisme å spore. Landet trenger symboler, sier en norsk diplomat som et bidrag til forklaringen på Mette-Marit-feberen.

Fortida med nazisme og krig er fortsatt problematisk for mange tyskere. Resignasjonen i et land med fire millioner arbeidsløse er utbredt.

Samtidsforbilder er vanskelige å finne innenfor egne grenser.

Politikere, idrettsstjerner eller døgnfluekjendiser har begrenset tiltrekning.

EN HISTORISK nedarvet romantikk rundt Norge har fått et nytt høydepunkt med Mette-Marit.

- For oss er Norge et land med elg, fjorder og midnattssol, sier von Rehlingen.

Min tannlege i Berlin sa det slik umiddelbart før det kongelige besøket:

- Min drøm i livet er å ta flyet til Bodø, stige ut, slenge teltet på ryggen og bare vandre innover i fjellheimen.

For ham er Norge landet der kongen tar trikken når han skal på skitur.

Norge er en uskyldens plett for mange tyskere. Snakk ikke om at det begås drap og innbrudd i Norge.

De vil ikke tro det.

Klisjéoppfatningen av Norge tillater ingen motsigelse.

I denne kombinasjonen av Pretty Woman, Askepott og Madonna, skyld og uskyld, egen tabubelagt historie og nostalgi, hverdagsproblemer og håp, blir Mette-Marit fra Norge som Franz Joseph Wagner skriver en «magisk helligdom».

Dominerer nyhetsbildet:Aviser, tv og ukeblader forteller i tekst, bilder og grafikk og ekspertintervjuer om hennes forbrenningsskader.