- UMORALSK: Høyres forbrukerpolitiske talsmann mener det virker som om Norwegian prøver å ta seg betalt to ganger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
- UMORALSK: Høyres forbrukerpolitiske talsmann mener det virker som om Norwegian prøver å ta seg betalt to ganger. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

- Umoralsk av Norwegian å først skru opp prisene, for så å kreve avgift

Høyre mener det fremstår som om flyselskapet forsøker å ta seg betalt to ganger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Norwegian er umoralske når de først skrur opp prisene og deretter krever inn flyseteavgiften for solgte billetter, mener Høyres forbrukerpolitiske talsmann Kårstein Eidem Løvaas.

- Det virker på meg som de prøver å melke kundene to ganger, ved å kreve dobbel betaling for flyseteavgiften. Det er veldig spesielt, for å si det diplomatisk, sier Løvaas til NTB.

Som følge av protester fra Forbrukerombudet tok Norwegian tenkepause i planene om å trekke kundenes kredittkort for 88 kroner ekstra. Men kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier det ikke er snakk om noen snuoperasjon:

- Vi ser på om kundene kan betale inn den statlige avgiften på en annen måte, sier han til NTB.

Umoralsk Løvaas sier at det ikke spiller noen rolle for ham hvordan Norwegian vil kreve inn flypassasjeravgiften.

- Jeg bet meg merke i at selskapet i mars opplyste om at de hadde skrudd opp prisene i påvente av en eventuell flypassasjeravgift, som de på det tidspunkt for øvrig ikke kunne vite om ville bli innført eller ikke. Dermed fremstår det for meg som om de forsøker å ta seg betalt to ganger, når de nå skal ta inn ytterligere 88 kroner. Det er en type oppførsel som Norwegian-sjef Bjørn Kjos tidligere har kritisert andre flyselskaper for. Jeg hadde forventet en ryddigere linje. Dette er umoralsk, sier Løvaas til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun markedsjustert Sandaker-Nielsen avviser fremstillingen.

- Det er korrekt at vi justerte prisene, og at jeg sa at det var i påvente av en mulig avgiftsøkning. Men responsen i markedet tillot ikke økningen, og vi har ikke hatt mulighet til å sette av flere hundre millioner kroner til myndighetene. Det faktiske forholdet er slik: Vi har aldri tatt betalt for en avgift som ikke har vært innført, men justert prisene i henhold til tilbud og etterspørsel fra markedet generelt, slik alle flyselskaper gjør, sier kommunikasjonssjefen til NTB.

Myndighetenes ansvar Løvaas er ikke imponert over forklaringen:

- Dette lyder med respekt å melde litt hult. Jeg ser på det som at de forsøker å redde sitt gode skinn. Det virker som om de prøver å skyve myndighetene foran seg, sier Høyres forbrukerpolitiske talsmann til NTB.

Sandaker-Nielsen opplever det annerledes:

- Det er myndighetene som har innført denne avgiften, og disse pengene går altså i statskassen og ikke til Norwegian. Hele denne problemstillingen ville vært unngått dersom avgiften ikke hadde fått tilbakevirkende kraft, noe vi ba om og fikk blankt nei til, sier han.

- Forrige uke langet regjeringspartiene ut mot Ryanair, og nå er det altså Norwegian som er syndebukken. Det er de som har innført avgiften og de som må ta ansvar for den, sier Sandaker-Nielsen.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram