- Umulig å bekjempe somaliske pirater

Somaliske sjørøvere viste muskler da de kapret supertankeren Sirius Star mandag. Marinefartøyer fra vestlige land kunne ingenting gjøre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kapringen viser hvor viktig det er at verden finner en løsning på den 17 år lange krigen i Somalia, mener eksperter.

Uten en fredsløsning på land, blir det trolig umulig for marinefartøyer å stanse piratvirksomheten utenfor det borgerkrigsherjede landet på Afrikas Horn, ifølge Somalia-eksperten Roger Middleton i tankesmia Chatham House i London.

Mandag ble den enorme saudiarabiske oljetankeren Sirius Star kapret av somaliske sjørøvere utenfor kysten av Øst-Afrika. Fartøyet er piratenes største fangst så langt, og det ble tatt enda lenger fra den somaliske kysten enn hva som er vanlig. Tirsdag ble enda et skip kapret, denne gangen et kinesisk lasteskip som fraktet korn til Iran.

- Dette er helt klart en opptrapping sammenlignet med hva vi har sett tidligere. Det finnes rett og slett ikke nok marinekapasitet til å dekke området som de nå truer. En militær løsning er derfor ikke svaret, sier Middleton til nyhetsbyrået Reuters.

Ført til Somalia

Både NATO, EU og USA har sendt skip til området for å beskytte skipsfarten, men denne gangen seilte sjørøverne forbi marinefartøyene og kapret båten utenfor kysten av Kenya. Tirsdag kom det melding om at skipet hadde ankret opp like utenfor den somaliske havnebyen Haradhere nord for hovedstaden Mogadishu.

Metoden som de tungt bevæpnede piratene bruker, er å kjøre opp på begge sider av det utvalgte målet med racerbåter. Deretter border de båten mens de skyter over brua, enkelte ganger også med raketter, for at kapteinen ikke skal greie å komme seg unna med båten.

De fleste eksperter er nå enige om at det er umulig å stanse piratene så lenge det hersker lovløse tilstander i Somalia. Mange somaliske grupperinger ønsker nå å ta sin del i den lukrative virksomheten som innbringer millioner av dollar i form av løsepenger.

Nedgang

Likevel har marinefartøyenes patruljering utenfor kysten hatt en viss effekt. I oktober lyktes piratene kun med 31 prosent av kapringsforsøkene, mot 53 prosent i august.

Mandagens kapring viser imidlertid at piratene er blitt enda dyktigere og selvsikre etter å ha tjent store penger som blant annet er brukt til å investere i nytt kommunikasjonsutstyr.

- Å ta et slikt enormt tankskip og føre det tilbake til Somalia rett foran nesa til kampstyrkene, det er ganske utrolig, sier Mark Schroeder, som er ekspert på risikoanalyser i området sør for Sahara.

Rederiet Vera International opplyser at Sirius Star fortsatt er under piratenes kontroll, men at mannskapet skal være ved god helse og at ingen av dem er skadd.

Den saudiarabiske supertankeren er fullastet med olje til en verdi av mer enn 200 millioner dollar (1,4 milliarder kroner), og det spekuleres i at det forhandles om løsepenger på rundt 2 millioner dollar.

Følger tett

Norges Rederiforbund følger situasjonen tett, og gir daglig råd til sine medlemmer om hvilke sikkerhetstiltak de bør innføre.

Det er om lag 1.000 norskeide skip som trafikkerer området. Mandag varslet norske Odfjel SE at rederiet ikke vil seile via Suez-kanalen på grunn av piratvirksomheten. Odfjel vil i stedet seile rundt Kapp det gode håp i Sør-Afrika.

Til tross for fem-seks kapringsforsøk, har ingen norske skip så langt blitt kapret i området.

Avdelingsdirektør Arild Wegener i Rederiforbundet opplyser til NTB at ingen andre norske rederier har bestemt seg for å unngå Suez-kanalen. Men han understreker at alle skip må være forberedt på kapringsforsøk i området.

(©NTB)