ÅPEN FOR UTRYKNING:  Amulanser og brannbil fant veien gjennom den 1,2 kilometer lange Midnestunnelen mandag kveld. Men politiet kjørte fire mil rundt til bussen ved Holsbruvatnet. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix.
ÅPEN FOR UTRYKNING: Amulanser og brannbil fant veien gjennom den 1,2 kilometer lange Midnestunnelen mandag kveld. Men politiet kjørte fire mil rundt til bussen ved Holsbruvatnet. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix.Vis mer

- Underlig av politiet å kjøre rundt tunnelen

Ambulanser og brannbil fant kortveien til katastrofebussen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den drepte bussjåføren på Valdresekspressen var medlem i Norsk Transportarbeiderforbund som om lag 5000 av nærmere 7000 bussjåfører i Norge er.

Det omfattende sikkerhetsarbeidet rundt arbeidssituasjonen, som ble satt i gang etter det forrige sjåførdrapet i samme område for drøyt ti år siden, har fått ny fart etter tragedien mellom Tyin og Årdal mandag ettermiddag.

Fysisk skjerming av sjåførene inne i bussen, obligatorisk kameraovervåkning og alarmmuligheter i bussene med kopling til en sentral var blant tiltakene som drøftet i et møte mellom arbeidsgiverorganisasjonen NHO Transport, Nor-Way Bussekspress og Transportarbeiderforbundet.

Skepsis til sjåførbur - En fysisk avsperring av sjåførene inne i et «bur» er nok det av de konkrete forslagene som sitter lengst inne blant sjåførene. Det bør være god sosial kontakt mellom sjåfør og passasjerer.

- Et sjåførbur hjelper dessuten ikke passasjerene hvis det skjer noe alvorlig bak i bussen. Det kan tvert i mot begrense sjåførens mulighet for å få kontakt bakover og roe ned situasjonen, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund til Dagbladet.

Han mener tragedien om bord i Valdresekspressen bør utløse en ny diskusjon om psykisk helsevern.

- Det gjelder ikke bare asylsøkere. Vi må få en diskusjon om hvem som ikke bør være skikket til å ferdes på egenhånd i et åpent samfunn, mener Hansen, som også stusser veldig på hvorfor det tok så lang tid for politiet å komme fram til bussen mandag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ambulanse og brannbil - ikke politi Ambulanse og brannbil brukte den etablerte nødveien gjennom gjennom Midnes-tunnelen, som har vært under reparasjon de siste par månedene.

Men politibilen valgte å kjøre om lag 40 kilometer omvei utenom tunnelen - som har sluppet gjennom utrykningskjøretøyer fra alle etater nesten hver eneste dag siden sikringsarbeidene startet.

- Politiet har kjørt gjennom tunnelen nesten hver eneste dag. Det er ikke noe sprengningsarbeid der eller fysisk blokkering av begge veiebaner, sier en mann med god oversikt over arbeidet og utrykningstrafikken til Dagbladet.

- Underlig veivalg Forbundsleder Roger Hansen synes politiets veivalg er underlig ut fra det som har framkommet både på politiets egne pressekonferanser og faktaopplysningene om hvordan andre utrykningsbiler kom seg fram til bussen.

Brannvesenets utrykningsmannskap brøt instruksen og utstyrte seg selv med hammer og stein i påvente av at politiet skulle komme fram.

- Vi må få en ny debatt om ett felles nødnummer. Det ser som de ulike etatene her har jobbet med hver sine ting.

- Jeg vet ikke hva de lokale tjenestefolkene visste. Men det ser underlig ut når både brannbil og ambulanser kunne kjøre tunnelen, men ikke politibilen, sier Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen til Dagbladet.