Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Undersøker objekt som antas å være AirAsia-flyets skrog

Letemannskapene tror flere av ofrene befinner seg i skroget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Indonesiske dykkere undersøkte onsdag det som antas å være flykroppen til det styrtede Air-Asia-flyet. Letemannskapene tror flere av ofrene befinner seg i skroget. Etter å ha funnet både flyets ferdskriver og taleregistrator, de såkalte svarte boksene, konsentrerte dykkere seg onsdag om et objekt som antas å være flyets skrog.

Objektet ble tidligere oppdaget med sonar og ligger på havbunnen rundt tre kilometer fra der flyets haleparti ble funnet. Å finne skroget til Airbus 320-flyet er svært viktig for letemannskapene ettersom flesteparten av ofrene antas å være der.

Så langt er bare 48 omkomne funnet. Alle de 162 personene om bord mistet livet da flyet styrtet i Javasjøen utenfor Borneo da det var på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore den 28. desember.

Kan ta flere dager Operasjonskoordinator Suryadi B. Supriyadi sier at dersom objektet viser seg å være skroget, vil dykkere undersøke hvordan det kan heises opp fra havet, hvor det ligger på 30 meters dyp. — Dersom det ikke er for tungt, kan vi løfte hele stykket og evakuere ofrene, Supriyadi.

- Dersom det er for tungt, kan vi svømme inn i skroget og hente likene ut før vi løfter det, sier han. Han understreker imidlertid at dette vil bli en utfordrende operasjon, som kan ta flere dager.

- Å hente hoveddelen til flyet er en annen utfordring enn å hente de svarte boksene. Vi jobber med større flydeler og da er det mulig at ofrene er fanget der, sier han.

Svarte bokser Begge de såkalte svarte boksene, som faktisk er oransje, ble denne uken hentet opp fra havbunnen etter at letearbeidet flere ganger siden ulykken har blitt hindret av dårlig vær.

Taleregistratoren og ferdskriveren kan gi etterforskerne viktig informasjon om hva som førte til at flyet styrtet. Taleregistratoren tar opp all muntlig radiokommunikasjon og lyder fra cockpiten. Dermed kan etterforskerne høre hva de to pilotene sa til hverandre. Boksene er nå fløyet til Indonesias hovedstad Jakarta hvor Indonesias nasjonale transportsikkerhetskommisjon etterforsker ulykken.

Kommisjonen får hjelp fra eksperter fra blant annet Frankrike og USA.

Henter ut data Landets meteorologiske institutt har sagt at dårlig vær kan ha vært en årsak til styrten som skjedde 42 minutter etter avgang, men det er bare de svarte boksene som kan gi et endelig svar.

Etterforskerne har begynt å hente ut data fra boksene og konvertere disse til et brukbart format, noe som vil ta rundt en uke. Deretter vil en lengre analyseringsprosess kunne starte, sier kommisjonssjef Tatant Kurniadi til nyhetsbyrået AFP.

(NTB)