FULL AV ØL: Bilen var fullastet av øl og sprit. Dagbladets reporter på stedet i dag morges sa det lukter sterkt av alkohol. Foto: Espen Sandli / Dagbladet
FULL AV ØL: Bilen var fullastet av øl og sprit. Dagbladets reporter på stedet i dag morges sa det lukter sterkt av alkohol. Foto: Espen Sandli / DagbladetVis mer

Undersøker om drapsbilen var ombygd

Føreren er siktet for smugling og bildrap. Er tiltalt for fyllekjøring fra tidligere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Var du vitne til kollisjonen? Vet du noe om saken? Kontakt Dagbladet på epost, SMS til 2400 eller 24 00 00 00. Politiet i Søndre Buskerud kan kontaktes her.

(Dagbladet): Den pågrepne 41 år gamle polske mannen etter dødsulykka ved Lierskogen i dag er siktet for drap og smugling, skriver dt.no.

- Han er siktet for uaktsomt drap med motorvogn, for brudd på tolloven og for å ha kjørt i påvirket tilstand, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen i Søndre Buskerud politidistrikt til Dagbladet.

Mannen er kjent for politiet fra tidligere.

- Han er tiltalt og siktet i et par saker. De gjelder også brudd tolloven og kjøring i påvirket tilstand, men har ikke vært oppe for retten, sier politiadvokaten.

Bygget om? Den polske mannen sitter nå i avhør. Han forsøkte å løpe fra stedet i dag morges.

Bilen var fullastet med polsk øl. Politiet undersøker nå om bilen var bygd om og om det kan ha påvirket kjøreegenskapene.

- Vi kjenner til at det har vært saker på Østlandet hvor smuglere har bygd om biler for å kunne laste dem tungt. Det skal bli interessant å se på bilen om det er tilfelle her og om det kan ha hatt innvirkning på kjøreegenskapene. Det vil bli undersøkt, sier Arne Lauvålien, lensmann i Lier, til Dagbladet.

Den polske bilen kjørte forbi et vogntog, også dette polskregistrert, som var på vei mot Drammen. De skal ha kommet borti hverandre, før begge havnet over midtrabatten og traff flere personbiler i motsatt kjørefelt. Én ble drept, fire andre ble skadet.

- Farlige Tollvesenet og politiet stopper ofte ombygde, tungt lastede biler på grensa ved Svinesund. Ifølge Vegvesenet er mange av bilene rett og slett trafikkfarlige.

- Det gjøres endringer understellet, slik at de kan tåle tyngre last enn det bilene er lagret for, med stivere fjæringer, dempere og noen ganger også nye bakakslinger. Vi har også sett biler med understell fra campingbiler. De bygges om for å tåle tung last, men også for å skjule for omverdenen at de er tungt lastet, sier Ronny Lindesteg, fagleder i Vegvesenets utekontroll region Øst.

- Bremsene er ikke tilpasset slike ombygninger og kjøreegenskapene ved for eksempel svinging vil forandre seg. Det kan medføre en betydelig trafikkrisiko, sier Lindesteg.

Han kjenner ikke til detaljene i Lier-saken og uttaler seg på generelt grunnlag.