Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ung, fartskåt og rådyr å forsikre

Menn under 20 år er verstingene i trafikken. De kolliderer sju ganger så ofte som 40-åringene - og kan vente seg en ekstra smell når forsikringsselskapene nå øker sine premier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Unge, uerfarne bilister tapper forsikringskassene. Når flere selskaper nå forbereder tøffe premiepåslag, er det de unge trafikantene som må regne med å betale mest. Gjensidige i Hedmark antydet tidligere i uka at premiene kan bli hevet med mellom 40 og 50 prosent.

Verstingen

Forsikringsselskapene bruker mye tid på å kartlegge hvem de skadeforfulgte er.

Her er kjennetegnene på en typisk versting i forsikringsselskapenes regnskapsbøker:

  • Han er mann.

  • Han er mellom 18 og 20 år.

  • Han bor i bynære områder på Østlandet eller Sørlandet.

  • Han kjører bil med kraftig motor.

Når selskapene nå øker sine premier, vil det svi ekstra for verstingene.

- Ja, det er denne gruppa som trolig vil få det største påslaget, bekrefter fagsjef Morten Ramm i If Skadeforsikring og gir følgende talende eksempel:

- Risikoen for å kjøre av veien er 40 ganger høyere for en 20-åring enn for en 50-åring som har hatt førerkort lenge.

Overvurderer evnene

Fra før er det nettopp unge menn som betaler de høyeste forsikringspremiene. Skal du unngå høye premier, er sikreste løsning å unngå både bolig i byen og GTI-merke bakpå bilen.

Enkelte selskaper tilbyr også forsikringsordninger som gir den unge føreren noen av pengene tilbake dersom han kjører skadefritt i flere år.

Informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon er ikke overrasket over at det er de yngste som opptrer hyppigst i skadestatistikken.

- Unge og livslystne med liten kjøreerfaring har en tendens til å overvurdere sine evner. Mange av dem har også svært aggressive biler som sitt tidsfordriv, uten at bilene får den nødvendige serviceoppfølgingen av den grunn.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media