Ungarn stålsetter seg for flom

Nervøse innbyggere stablet sandsekker for å beskytte sine hjem i den pittoreske byen Szentendere mens de ventet på den uunngåelige flommen i Donau.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vannstanden i den ungarske delen av Donau steg raskt i helgen, og var ventet å nå minst 8,75 meter i hovedstaden Budapest i løpet av søndag kveld.

Mens flom herjet mye av Sentral-Europa, avbrøt statsminister Peter Medgyessy sin ferie for å delta i krisemøte i regjeringen for å vurdere situasjonen.

Myndighetene føler seg sikre på at forsvarsverkene langs elva er sterke nok til å unngå alvorlig flomskade, men lokale innbyggere er bekymret. De har aldri tidligere sett så høy vannstand.

Den høyeste vannstanden som ble registrert i løpet av forrige århundre i Budapest, var 8,45 meter i 1965.

- Selvfølgelig er vi bekymret. Fordi om dikene brast, ville disse sandsekkene være verre enn ingenting, sa en mann som har bodd ved elva i Szentendere, nord for Budapest, siden 1954.

Eierne av kafeene og restaurantene langs elvebredden i den gamle byen, som er en av Ungarns viktigste turistbyer, stablet sandsekker i døråpningene mens turistene ruslet i gatene.

Nordvest for Szentendere, i landsbyen Nagybajcs, nådde Donau en høyde på 8,8 meter lørdag. Det er nesten 1 meter høyere enn den forrige rekorden fra 1954.

I den historiske byen Visegrad lenger opp i elva, jobbet frivillige og soldater med å beskytte 200 hus og ruinene av renessanseslottet fra det 15. århundret. Hittil er 1.400 mennesker evakuert.

Borgermesteren i Budapest, Gabor Demszky, er sikker på at byen vil unngå en katastrofe i samme størrelsesorden som tyske og tsjekkiske byer siden dikene og elvebreddene er bygd opp for å motstå en vannstand på 10 meter.

Det mest kritiske stedet i Budapest er Margaret-øya, et populært fritidsområde med hoteller og idrettsanlegg, der det er bygd et midlertidig dike på 5,5 meter.

Flere veier langs elvebredden er stengt for trafikk og en av byens T-banelinjer er stanset, med store trafikkproblemer som resultat.

(NTB-Reuters)