Ungdom er livsfarlige bak rattet

Nestenulykker, kappkjøring, alkohol og rus er ikke uvanlig blant ferske sjåfører. Mange er redde, men tør ikke å si ifra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

80 unge er drept i trafikken til nå i år, det er langt flere enn i fjor, da 69 personer under 25 år døde. Trafikkulykker er den vanligste dødsårsaken blant unge, og en ny rapport fra SINTEF viser at de helt ferske sjåførene tar vanvittige sjanser. Nærmere 2000 elever i den videregående skolen er spurt om hva de har opplevd som passasjer og sjåfør.

  • Seks av ti har vært i nestenulykker.
  • Fire av ti har sittet på under kappkjøring.
  • Tre av ti har kjørt med promille.
  • En av ti har kjørt i rus.

    Ber om høyere fart


    - Undersøkelsen viser at store andeler av ungdomsgruppa begir seg ut på kjøring som er så risikofylt at de burde latt være, sier atferdsviter Dagfinn Moe ved avdelingen for vei og samferdsel ved SINTEF i Trondheim, som står bak undersøkelsen.

    Den erfarne trafikkforskeren har arbeidet med ungdom og trafikksikkerhet i mange år, og kjenner godt til ungdommers bilkultur og behov for adrenalinkick. Likevel er han overrasket over svarene fra ungdommene i Akershus, Hedmark og Østfold.

    - Jeg er overrasket over at så mange som 40 prosent sier de har vært passasjerer under kappkjøring, og at 30 prosent har vært med på å oppildne føreren til høyere fart. Summen av denne undersøkelsen er ingen god tilbakemelding fra ungdommene, sier Moe.

    Dagfinn Moe mener vi kjemper mot naturen når det gjelder å redusere ungdomsulykker.

    - Vi må huske på at fart og risiko er en del av livet for mange ungdommer. Kappkjøringen oppstår ofte under transporten. Ungdommene er ute på veien, og plutselig finner de ut at de skal kappkjøre eller gi på litt ekstra. Det er en hårfin grense mellom dristighet og dumdristighet, sier Moe.

    Holdninger hjelper


    SINTEF-undersøkelsen ble gjennomført i Akershus, Hedmark og Østfold i to omganger. Elevene måtte svare på hva de hadde opplevd av risikofylt atferd i trafikken mer enn to ganger i løpet av det siste året. Mellom første og andre spørrerunde deltok ungdommene i Akershus og Hedmark i kampanjen «Si fra» i regi av Statens vegvesen. Kampanjen skal påvirke ungdommene til å tørre å si fra til venner som kjører når de er trøtte, rusa, kjører for fort eller ikke bruker bilbelte.

    Etter kampanjen ble det registrert en reduksjon i promillekjøring. Ungdommene ble også flinkere til å be føreren dempe farten og be andre bruke bilbelte.

    Vil alltid søke risiko


    - Hvordan skal vi få færre ungdomsulykker?

    - Det er fortsatt slik at ungdommer lar seg påvirke når de hører trafikkskadde mennesker fortelle sin historie. Bilkjøring handler også om etikk og moral. Ungdom må forstå at de setter andres liv på spill når da tar sjanser.

    Moe advarer mot å gjøre ungdommer til en slags fiende.

    - Ungdomsulykker som følge av risikoatferd har alltid vært et tema. Vi må innse at det å søke risiko og utfolde livsglede er slik mennesker er. Så må vi jobbe med holdningene, sier Moe.

    - Alle vet hva som er rett og galt i forhold til bilkjøring. Med kampanjen vil vi lære ungdommene hvordan de skal sette grenser for hva de vil være med på, og at de har en rett til å sette denne grensen, sier Ellinor Tørud i Hedmark Trafikksikkerhetsutvalg.

    Sju fylker har i dag «Si fra»-kampanjer i videregående skole. Det er Sogn og Fjordane, Telemark, Akershus, Hedmark, Aust- og Vest-Agder og Hordaland.

<B>BER MINISTEREN OM HJELP:</B> Venninnene Theres Mortensen (t.v.), Yvonne L. Halseth og Ingrid Waade (t.h.) har mistet åtte venner i bilulykker - nå ber de samferdselsministeren om hjelp.
<B>10.10 KRISTIANSAND:</B> Golfen ble helt ødelagt og fire unge omkom.
<B>19.10 BIRKENES:</B> Bilen skled ut av veien og to unge menn omkom. Det var ingen vitner til ulykken, og politiet vet ikke årsaken.