<b>STRESSER: </b>Halvparten av jentene og fire av ti av guttene ved de to skolene svarte at de stresser med skolearbeidet, og at det gjør dem utslitt.Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
STRESSER: Halvparten av jentene og fire av ti av guttene ved de to skolene svarte at de stresser med skolearbeidet, og at det gjør dem utslitt.Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Ungdomsskole dropper tentamen for å skåne stressede elever

Elevene jubler over tiltaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed er det bare eksamen elevene er nødt til å ta, en prøve skolene også er pålagt å ha, skriver lokalavisen Bygdanytt.

- Vi trenger ikke prøver for å finne ut hvor elevene står faglig. En prøve gir bare svar på hvor eleven står akkurat der og da, og hva de vet om spørsmålene de får. Nå får både vi og elevene isteden ro på oss til å gjennomføre undervisningen på en best mulig måte for at elevene skal stå best mulig rustet til å komme inn det stedet de ønsker, sier lærerne Solveig Hole og Tore Langeland til avisen.

Elevene jubler

Det var en undersøkelse på de to ungdomsskolene på Osterøy – Osterøy i Lonevåg og Danielsen på Valestrand – som viste at mange av elevene føler seg stresset av skolearbeidet. Halvparten av jentene og fire av ti av guttene svarte at de stresser med skolearbeidet, og at det gjør dem utslitt.

Elever som er intervjuet, sier kanskje ikke overraskende at de jubler over at tentamensordningen er kuttet ut, og at det dermed er blitt færre prøver.

- Dette har selvsagt redusert stressnivået blant elevene, sier de.

Tror målstyring plager elevene mest

Thom Bjørnar Jambak er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet sier dette ikke omfattes av læreplanen, men av vurderingsforskriften for skolen.

- Det står ingenting om dette i læreplanen, men i vurderingsforskriften for skolen åpnes det opp for en slik tilnærming. Det viktigste er at vurderingen henger sammen med undervisningen slik den er gitt. Det som måles hos elevene i prøver er i hvilken grad de har nådd kompetansemålene i læreplanene. Mange lærere vil mene at tentamen er viktig for at elevene skal øve seg på eksamen, så lærerne og skolen må tenke over om de trener elevene på situasjonen de skal møte senere i livet.

- Synes du det er en god løsning på stress blant elevene?

Det er veldig vanskelig å si. Om en dag mindre med tentamen vil redusere stress, er jeg usikker på. Det er vel snarere slik at det er det jevne evaluerings- og vurderingspresset elevene blir presset av. Det blir spennende å høre hva slags resultater som kommer fra denne skolen og om det vil hjelpe elevene.

- Men jeg tror det er mål- og resultatstyringen som plager elevene mest, og ikke den enkelte vurderingssituasjonene.