Unge fråtser i status

14000 nordmenn setter seg i år bak rattet i sin nyinnkjøpte Mercedes. Aldri før har salget av fine biler vært større.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og kundene blir yngre og yngre. Du behøver ikke lenger være generaldirektør for å ha stjerne på panseret. Fiskeren, dataingeniøren, børsspekulanten, tannlegen og ungkarskvinnen velger bil på øverste hylle.

Luksusbiler er inne. I år vil 14000 nordmenn legge 3,5 milliarder kroner på bordet for å sikre seg en Mercedes. Aldri tidligere har salget vært større. - Vi har et stort luksusproblem, sier Mercedes-direktør Yngve Nygaard til Dagbladet.

Vi makter ikke å skaffe nok biler. Bestiller du ny bil i dag, er det neppe sikkert den kan leveres i år. - De mellom 35 og 45 er kundegruppa som vokser mest, sier Nygaard. Vi har i flere år jobbet intenst for å fjerne snobbestempelet for Mercedes.

Våre undersøkelser viser at det nå i langt sterkere grad er sosialt akseptabelt å kjøre Mercedes. Kanskje er det typisk at vi har størst etterspørsel etter stasjonsvogner med dieselmotorer.