Unge Høyre i Mariusgenser-bråk

En rettighetstvist mellom datteren til Mariusgenser-designeren og Unge Høyre førte til at ungdomspartiet måtte kaste alt av informasjonsmateriell med Marius-mønsteret.

BESKYTTET: Mønsteret til Marius-genseren er rettighetsbeskyttet. - Jeg synes det er helt utrolig at de ikke sjekker bedre, sier hun til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad /Dagbladet
BESKYTTET: Mønsteret til Marius-genseren er rettighetsbeskyttet. - Jeg synes det er helt utrolig at de ikke sjekker bedre, sier hun til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad /DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Overraskelsen var stor for Vigdis Yran Dale, da hun så på Kveldsnytt mandag. Da Erna Solberg entret scenen på Unge Høyres sommerleir, var talerstolen pyntet med Mariusmønsteret. Det var en del av Unge Høyres nye designprofil, og var trykket opp på store plakater og små brosjyrer. Problemet var at ungdomspartiet aldri spurte Dale, som har rettighetene til Marius-mønsteret, om tillatelse til å bruke det.

- De har ikke spurt meg, men det er fordi de ikke visste at det var rettighetsbeskyttet. Det tror jeg dem på, men samtidig synes jeg det er helt utrolig at de ikke sjekker bedre, så mye som dette mønsteret har vært omtalt i media de siste årene,  sier Yran Dale.

Alle kan strikke mønsteret til seg selv og sine, men Dale utsteder lisenser for andre firmaer som ønsker å selge mønsteret.

- Unge Høyre med moderpartiet Høyre er gjerne kjent som de som kan mest om handel og vandel, og da er dette ganske komisk.  At de har så dårlig vurderingsevne at de ikke har sjekket dette skikkelig først, eller at de nå vil skylde på et reklamebyrå, er begge deler utrolig, sier hun.

Hun vil ikke si hvilket parti hun selv stemmer, og understreker at dette ikke har noe med politikk å gjøre.

- Beklager Generalsekretær i Unge Høyre, Christopher Wand, lover å ikke bruke dette mønsteret fremover, og vi vil fjerne alt materiell hvor dette er med.

- Vi ble tirsdag gjort oppmerksom på at nødvendige rettigheter knyttet til et mønster som har blitt brukt av Unge Høyre ikke er på plass. Unge Høyre bruker et eget reklamebyrå som designer materiell og de har ansvar for at slike rettigheter blir hentet inn. Det har skjedd en feil i dette tilfellet og det beklager vi på det sterkeste.

- Så du mener Unge Høyre ikke har noe ansvar?

- Jo, vi har også et ansvar for å rydde opp i situasjonen, og beklager overfor rettighetshaver. Vi vil sammen med vårt byrå i etterkant av denne saken ta en grundig gjennomgang av rutinene i slike sammenhenger, for å forebygge at noe slikt skal kunne skje igjen.

Det er uvisst hvor mye informasjonsmateriell som ble distribuert før feilen ble oppdaget, men det ble delt ut på ungdomspartiets sommerleir med i underkant av 400 deltakere, opplyser generalsekretæren.

- Vi sjekket ikke Reklamebyrået Mamma og Pappa utformer den visuelle profilen til Unge Høyre, som nå har blitt gjenstand for Marius-tvisten. Tom Foosnæs, kreativ leder i byrået, forteller at det er første gang han opplever en slik situasjon, etter 18 år i bransjen.

- Det er åpenbart at rettighetshaver ikke har blitt kontaktet, og da har ikke vi som byrå gjort den jobben vi skulle gjøre, sier Foosnæs.

Rettighetshaveren opplyser at hun ikke vil fremme erstatningskrav i saken. 

- Vi har gode rutiner på å kvalitetssikre arbeidet vi gjør for våre kunder, men her har vi sviktet. Vanligvis sjekker vi heller en gang for mye enn for lite, men det virker det altså ikke som det er gjort i dette tilfellet. Vi er alle mennesker og gjør feil. Vi ber om unnskyldning overfor  rettighetshaver og Unge Høyre, sier Foosnæs.

- Omstridt spørsmål Ole-Andreas Rognstad er professor i markedsføringsrett, konkurranserett og avtalerett ved Universitetet. Han mener slike spørsmål ofte er gjenstand for omfattende diskusjoner.

- Jeg vil være tilbakeholden med å uttale meg om den konkrete saken, men på generell basis er det ikke gitt at et strikkemønster som bygger på tradisjonen har verkshøyde og dermed beskyttelse etter åndsverkloven. Og det er heller ikke gitt at den type handlinger det her er tale om er i strid med markedsføringsloven, sier Rognstad.

Vigdis Yran Dale begrunner rettigheten sin ved å vise til at mønsteret regnes for å ha verkshøyde, og dermed er beskyttet av opphavsretten.

- Åndsverksloven gir på sett og vis en omfattende og ikke minst langvarig beskyttelse, men man kan stille spørsmål om hvor terskelen for verkshøyde skal ligge. Dette er et omstridt spørsmål og praksis i Høyesterett er sprikende, sier professoren.

Han legger til at når det kommer til politiske partier er saken ennå ikke tilstrekkelig belyst.

- Markedsføringsloven beskytter mot urimelige handlinger i næringsvirksomhet, men ikke i politisk sammenheng, så lenge partiene ikke utnytter mønsteret i egen kommersiell virksomhet, sier Rognstad.

Det er ikke første gang Marius-genseren har vært gjenstand for konflikt. Dagens Næringsliv har tidligere skrevet om kampen om Mariusmønsteret, en artikkel som Dale selv hadde innvendinger mot.

I 2011 blusset det opp en disputt mellom Sandnes garn og Viking of Norway om anvendelsen av Marius-mønsteret.

OVERRASKET: Vigdis Yran Dale oppdaget på Kveldsnytt at talerstolen Erna Solberg står bak er dekket i Mariusmønsteret. Unge Høyre hadde brukt mønsteret uten tillatelse. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
OVERRASKET: Vigdis Yran Dale oppdaget på Kveldsnytt at talerstolen Erna Solberg står bak er dekket i Mariusmønsteret. Unge Høyre hadde brukt mønsteret uten tillatelse. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer