NYE KOSTTALL: Camilla Stoltenberg, direktør ved FHI, legger tirsdag fram nye Ungkost-tall. Bildet er fra en tidligere anledning. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
NYE KOSTTALL: Camilla Stoltenberg, direktør ved FHI, legger tirsdag fram nye Ungkost-tall. Bildet er fra en tidligere anledning. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB ScanpixVis mer

Unge spiser mindre sukker

Ny studie av unges kosthold legges fram i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Inntaket av fisk, frukt og grønt er fortsatt altfor lavt. Barn og ungdom spiser også for mye mettet fett.

Folkehelseinstituttet la tirsdag morgen fram Ungkost 3. Her er kostholdet til barn og unge undersøkt i en landsomfattende spørreundersøkelse. Dette er en undersøkelse blant 4. og 8. klassinger ved 108 skoler i Norge. Ungkost ble gjennomført for tredje gang nå, og er ment å kunne vise utviklingen i kostholdet over tid. Tidligere har den vært gjort i 1993 og 2000.

Og ungdommen spiser sunnere, men vi er langt unna mål.

For lite grønt

- Spesielt når det gjelder sukkerinntak går utviklingen rett vei. Det er vi ganske trygge på. For inntak av mettet fett er vi på stedet hvil, her er det vanskelig å få til en endring, sier Lene Frost Andersen, professor i ernæring ved UiO. Hun har ledet Ungkost-undersøkelsen.

- Fiskeinntaket blant 4. og 8. klassingene er lavt og de spiser altfor lite frukt og grønt, fortsetter Frost Andersen.

Sunt kosthold er særlig viktig i barndommen.

- Kostholdet påvirker helsa over tid, med risiko for kreft, hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, overvekt og fedme, sier direktør i Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg. Hun oppsummerer de offentlige kostrådene slik:

- Spis, ikke for mye og mest grønt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tar lang tid før dårlig kosthold viser seg i sykdom, men vanene får vi tidlig.

- Vi vet at spisevanene man har i barneårene tar man med seg inn i voksenlivet. Vi trenger ekstra fokus på kosthold hos barn og unge fordi barn vokser og utvikler seg, sier Lene Frost Andersen.

Fortsatt mye sukker

Maks 10 energiprosent er anbefalt å være fra tilsatt sukker. 12 prosent av energien kommer fra sukker for 9- og 13 åringene. Ved forrige undersøkelse i 2000 sto sukker for 17 prosent av energiinntaket for 4. klassingene og 19 prosent blant 8. klassingene.

- Jeg føler meg ganske trygg på at vi ser en god utvikling for sukkerinntaket, sier Lene Frost Andersen.

Brus, sukret saft og godteri er hovedkildene til tilsatt sukker. 4. klassingene spiser 30 gram godteri hver dag. 8. klassingene spiser rundt 40 gram om dagen. Av brus og sukret saft drikker 4. klassingene1,5 dl hver dag og 8. klassingene drikker 2 dl om dagen, altså 1-1,5 l i uka. Men det er en halvering av brusinntaket siden Ungkost 2000.

Lite fisk

Fra 2000 og fram til nå har sukkerforbruket ellers i befolkningen gått ned med 36 prosent, viser tall fra Helsedirektoratet.

Det er anbefalt at maks 10 energiprosent skal komme fra mettet fett i kosten. Ungkost viser at 13 prosent av energien kommer fra mettet fett, nokså likt som ved forrige undersøkelse.

Det er anbefalt å spise fem porsjoner frukt og grønt hver dag. Barna spiser rett under 200 gram frukt og grønt daglig. Altså bare halvveis til målet.

Av fisk spiser skolebarna 24 gram om dagen, bare ett litt stort fiskemåltid i uka.

FORSKER: Lene Frost Andersen, ernæringsprofessor ved UiO, har studert hva ungdom egentlig spiser. Her fra hun la fram deler av resultatene i april i år. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FORSKER: Lene Frost Andersen, ernæringsprofessor ved UiO, har studert hva ungdom egentlig spiser. Her fra hun la fram deler av resultatene i april i år. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer