Unicef teppebomber smurfene

I støttekampanje for tidligere barnesoldater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(AP/Dagbladet.no): Alt er vel i smurfenes lille landsby. Smurfene boltrer seg blant fugler og sommerfugler og synger smurfesangen. Så kommer bombeflyene til syne. De slipper den dødelige lasten sin. Husene tar fyr. Smurfine blir drept og de andre løper i dekning. Igjen sitter babysmurf, gråtende ved et bombekrater.

«Ikke la krig ødelegge barnas verden» kommer så til syne på skjermen, etterfulgt av en bønn om et bidrag.


Slik er reklamefilmen til Unicef i Belgia. Reklamen vises på TV etter klokka ni om kvelden for å skåne de belgiske barna. Målet er å skaffe donasjoner til Unicefs hjelpeprogram for tidligere barnesoldater i Burundi, Kongo og Sudan.

- Det fungerer. Vi har fått inn mange reaksjoner, og folk logger seg inn på nettsiden vår, sier Philippe Henon, talsmann for Unicef i Belgia.

- Krig kan forekomme i de mest uskyldige steder. Det skal denne 20 sekunder lange reklamefilmen vise, sier Henon til nyhetsbyrået AP.

Folk må sjokkeres

Tidligere har Unicef vist barn som leker og ler i kampanjene sine. Nå ønsker de å sjokkere.

- Vi ville at inntrykket fra reklamen skal sitte igjen. Folk må virkelig motiveres til å støtte humanitære mål, særlig når Afrika og barn i krig er involvert, sier han.

IKKE LA KRIG ØDELEGGE BARNAS VERDEN: Slik er budskapet fra UNICEF. Foto: AP/Unicef
IKKE LA KRIG ØDELEGGE BARNAS VERDEN: Slik er budskapet fra UNICEF. Foto: AP/Unicef Vis mer

Han får støtte fra reklamebyrået Publicis, som står bak kampanjen.


- Vi ser så mange bilder i dag at vi sjelden reagerer på noe. Vi ville vise de voksne hvor fælt det er med krig, ved å nå dem gjennom barndomsminnene, sier Julie Lamoureux i Publicis.

Kampanjen ble lansert fredag og vil vare ut april.