UNIK GRAFIKK: Flyvraket kan være spredt over et gigantisk havområde

Derfor er letingen uhyre vanskelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Havområdet der Malaysia-flyet skal ha styrtet er gigantisk og havet er et av det uroligste på kloden.

På grunn av de sterke havstrømmene kan eventuelle vrakdeler fra flyet ha spredt seg over et stort område.

Se video av havstrømmene øverst i saken!

Sterke strømmer Professor i fysisk oseanografi ved Universitetet i Bergen og direktør for Bjerknessenteret for klimaforskning, Tore Furevik, forklarer hvorfor letingen etter flyet er uhyre vanskelig.

- Havsirkulasjonen i det sørlige indiske hav er styrt av de store vindsystemene, hovedsakelig passatvindene langs ekvator, vind fra øst eller sørøst. I tillegg til det vi kaller for vestavindsbeltet som blåser hele veien rundt det Antarktiske kontinent, fra vest mot øst, sier Furevik.

Vindsystemene setter i gang bevegelse i havet, slik at Det sørlige indiske hav går vestover langs ekvator (sørlige ekvatorielle strøm), strømmer sørover langs østkysten av Afrika (Mosambik-strømmen), østover som del av den Antarktiske sirkumpolare strøm, og deretter nordover igjen langs vestkysten av Australia (Vest-australske strøm).

- Det er med andre ord en sirkulasjon mot klokkeretningen, samme vei som vinden blåser rundt høytrykk i atmosfæren. Tilsvarende sirkulasjoner har vi i alle verdenshav, men på nordlige halvkule er retningen motsatt, sier professoren.

«Været» i havet I videoen øverst i saken ser du virvlene og temperaturforskjellene, og hvor raskt havet forandrer seg i det aktuelle området.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Grafikken viser resultat fra en numerisk havmodell med høy oppløsning, cirka 5 kilometer mellom hvert punkt som blir beregnet.  Dette er det som vi kaller for "været" i havet, sier Furevik.

Det er høst, og snart kommer vinteren på den sørlige halvkule.

- Verste områdene Området mellom 40 og 50 grader sør, blant sjøfolk kjent som «the roaring forties» og har veldige stormer.

- Dersom flyet har styrtet langt sørøst i det indiske hav, og kanskje så langt sør som New Zealand slik satelittdataene antyder, ligger det i et av de verste områdene på jorden værmessig.

Furevik hevder det er to grunner til dette.

- Det er ingen land som stenger mellom øst og vest slik at vinden kan blåse uhindret rundt hele kontinentet, og store temperaturkontraster mellom de varme subtropene og det kalde antarktisk-kontinentet skaper store trykkforskjeller i atmosfæren og dermed grobunn for kraftig vind og mange lavtrykk, sier han.

Satellitt I mer enn 100 år har det blitt målt temperatur og salt i havet, og beregnet tettheten og hvordan trykket varierer i dypet. Ut fra hvordan trykket varierer mellom to stasjoner kan vi beregne havstrømmene.

Dette er på samme måte som at lufttrykksforskjeller i atmosfæren er et mål for vindstyrkene. 
- De siste 20 årene har vi ved hjelp av satellitt målt høyden på overflaten, tilsvarende virvlingen i videoen, og ut fra det beregnet overflatestrøm. Ulike instrument som driver med havstrømmene og sender posisjon med satelitt blir også brukt,til å måle strømmer i havet, sier professoren.