Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Unngå å bli drapsmann

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forrige helg skjedde det 11 større trafikkulykker i Norge. Ni personer døde. Fordi det ikke skjedde andre store, dramatiske begivenheter i ferietida, ble ulykkene viet stor plass i mediene. Så var de glemt for de aller fleste av oss. Hadde ni soldater kommet hjem i likposer fra mineryddingsoppdrag i Irak, eller like mange blitt tatt av dage av en væpnet desperado, eller av et mystisk virus, ville det opptatt oss på en helt annen måte. Men trafikkdøden, som tar 300 liv i året og som lemlester tusenvis av mennesker i Norge, tar vi ikke skikkelig inn over oss. Det endrer ikke vår atferd. Det gjør oss ikke mer aktsomme. Vi kjører i vei, etter ulykkesinnslagene i Dagsrevyen, som om intet hadde skjedd. Kanskje føler vi at vi står maktesløse overfor trafikkdøden.

Men i trafikken er det dessverre livsfarlig å innta holdningen «det som skjer, det skjer». Trygg Trafikk terper ustanselig på dette: En trafikkulykke skjer ikke. Den forårsakes fordi noen gjør en feil. Vi kjører for fort, vi har glemt å ta på oss sikkerhetsbeltet, vi kikker ikke i speilet, vi har ikke husket på at vi skal være opplagte når vi legger ut på ferie med det dyrebareste vi har i bilen, oss selv og våre nærmeste. Vi har sittet for lenge oppe med hvitvin på terrassen i den milde sommernatta og glemt at det tar mange timer å forbrenne selv dannede kvanta med øl og vin. Vi har glemt at allergitabletter og beroligende midler sløver oss. Vi snakker i mobiltelefon istedenfor å overlate denne til en av våre medpassasjerer.

Nullvisjonen, som ligger til grunn for Nasjonal plan for trafikksikkerhet, bygger på at vi alle tar ansvar, at vi som trafikanter inngår en kontrakt med myndighetene. Gjør vi vårt, skal de gjøre sitt. Forskning viser at dersom vi hadde holdt oss til trafikkreglene, ville antall ulykker blitt halvert. Myndighetene må forsere arbeidet med å skille veibaner på de mest trafikkerte veistrekningene. Det virker nemlig. Fra nyttår vil myndighetene dessuten håndheve nye regler for prikkbelastning. Dermed vil fartssyndere i tillegg til bøter risikere å miste lappen. Men viktigst av alt: Skjerp deg!