Coronapass:

Unngå blemme

Dersom du ikke kontrollerer informasjonen din, kan coronapasset være ugyldig den dagen du trenger det, advarer assisterende direktør Gun Peggy Knudsen ved FHI.

CORONAPASS: Fra og med iverksettelsen av trinn tre av regjeringens gjenåpningsplan, åpnes det for innelandsbruk av coronapasset. Foto: Heiko Junge / NTB
CORONAPASS: Fra og med iverksettelsen av trinn tre av regjeringens gjenåpningsplan, åpnes det for innelandsbruk av coronapasset. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Fullvaksinerte: 32.37% Første dose: 63.42%

Mandag kunngjorde helseminister Bent Høie (H) at regjeringen har besluttet at når innenlandsbruk av coronapasset innføres i Norge, vil man blant annet kunne benytte det på større arrangementer og cruisereiser.

Men for å unngå blemme, bør du kontrollere opplysningene, advarer Folkehelseinstituttet (FHI).

- Dersom man ikke kontrollerer at informasjonen er riktig før man har bruk for coronasertifikatet, kan det jo føre til at man ikke har et gyldig sertifikat når man trenger det. Derfor er det veldig viktig at dem som planlegger å bruke sertifikatet går inn og sjekker opplysningene sine, og sørger for at alt er i orden, sier assisterende direktør Gun Peggy Knudsen ved FHI til Dagbladet.

FÆRRE VAKSINER: Helseminister Bent Høie opplyser at Norge får færre vaksinedoser VIDEO: NTB Vis mer

Korrigering

Opplysningene kan sjekkes på helsenorge.no, og det er kommunene som har ansvar for å hjelpe sine innbyggere med eventuelle feilregistreringer eller mangler.

FHI har oppfordret folk til å sjekke opplysningene sine en rekke ganger den siste måneden. Dette fordi det har blitt oppdaget feilregistreringer og mangelfulle opplysninger i Nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK). Det kan blant annet være feilregistreringer knyttet til vaksinasjon, gjennomgått covid-19-infeksjon eller testresultater som kan medføre ugyldig coronapass.

Det kan også hende at det blir registrert feil fødselsdato i passet ditt. Dersom du oppdager dette, kan du kontakte Skatteetaten.

CORONASERTIFIKAT: Helseminister Bent Høie presenterer lettelser for folk med coronasertifikat. VIDEO: NTB Vis mer

10 000 feil

Knudsen opplyser at hun har fått tilbakemelding om at alt er i orden for de aller, aller fleste. Nylig opplyste avdelingsdirektør Karianne Johansen ved FHI til Dagbladet at de på det tidspunktet anslo at det var omkring 10 000 feilregistreringer i systemet.

Knudsen sier at det er naturlig at det oppstår feil når man utvikler en ny løsning.

- Det er helt naturlig å avdekke at det skjer feil, og det kan både dreie seg om menneskelig svikt og feil i hele registreringskjeden, sier Knudsen og legger til at det er bra at de får muligheten til å luke ut feil før det virkelig åpnes for mer reiser.

- Vi trenger mye lengre tid for å utvikle en løsning som er 100 prosent perfekt, og har ikke kunnet gjøre det med det tempoet og tidspresset som vi har i disse dager.

Dagbladet spurte Knudsen om hva som fører til mest feil: Menneskelig svikt eller systemsvikt.

- Det vil kunne oppstå feil overalt egentlig. Vi tester veldig mye under utviklingen og gjennomfører masse opplæring av dem som faktisk registrerer. De gjør en fabelaktig jobb, men det er klart at feil kan skje likevel.

ASSISTERENDE DIREKTØR: Gun Peggy Knudsen ved FHI. Foto: Fredrik Hagen / NTB
ASSISTERENDE DIREKTØR: Gun Peggy Knudsen ved FHI. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

Mange henvendelser

Knudsen erkjenner at de har mottatt mange henvendelser angående coronapasset.

- Det er vel ikke noe å legge skjul på at vi har hatt et enormt arbeidspress, og at vi får veldig mange henvendelser når det gjelder coronasertifikatet. Det er veldig mange som har spørsmål om det, og selv om vi er forberedt, kan man aldri være helt forberedt, ettersom det er et veldig stort omfang av henvendelser fra innbyggere, sier Knudsen og forteller at de tar grep.

- Vi må gi mest mulig informasjon på våre digitale flater, altså på helsenorge.no, våre nettsider, samt chatboten må være godt opplært.

HELSEDIREKTØR: Bjørn Guldvog ved Helsedirektoratet. Foto: Fredrik Hagen / NTB
HELSEDIREKTØR: Bjørn Guldvog ved Helsedirektoratet. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

Nedringt

Torsdag i forrige uke registrerte Helsedirektoratet det største antallet innringere til informasjonstelefonen siden 17. mars 2020. Helsedirektør Bjørn Guldvog sier til Dagbladet at interessen er enorm.

- Det har vært enorm interesse for kunnskap og informasjon om coronasertifikatet. Til tider har trykket vært så stort at vi ikke helt har klart å svare på alle spørsmålene som har kommet, sier Guldvog og fortsetter:

- Men jeg tror at nå som befolkningen kan lese seg grundig opp på helsenorge.no, og ser hvordan coronasertifikatet kan benyttes, så vil man relativt fort se at det ikke er så komplisert.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer