Unngå fellene - finn drømmebåten

SOLVIK i Bærum (Dagbladet): Høsten er tid for båtkjøp. I et overopphetet bruktbåtmarked som dagens kan det være fort gjort å betale dyrt for en dårlig båt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det lønner seg å gjøre et grundig forarbeid før kontrakten underskrives. Dagbladet gir deg råd om hvordan du unngår de vanligste fellene på bruktmarkedet. Kanskje finner du drømmebåten?

Alder og vedlikehold

For å beregne prisen på en bruktbåt må du se på følgende: Hvor gammel er båten? Hvordan er vedlikeholdet? Hvor stor motor (evt. seil) er det om bord? Hvilket ekstrautstyr følger med? Bruktbåtmeklernes prislister gir omtrentlige gjennomsnittstall, og ikke noe annet.

Stol på deg selv

Vær klar over at handel via bruktbåtmekler i praksis ikke gir deg bedre kjøpsgaranti enn handel direkte mellom private. Mekler er bare en mellommann. I praksis må du stole på deg selv. Husk at kjøpsloven gjelder også når du kjøper bruktbåt. Vær nøye med kontrakten. Ikke stol på muntlige avtaler. Du kan ikke klage hvis du etterpå oppdager feil du åpenbart burde ha sett før kjøpet. Sjekk om det er heftelser på båten.

Selgers ansvar

Å selge båten «som den er» fritar ikke selger for ansvar dersom den ikke svarer til gitte opplysninger. Selgeren har ansvar for at informasjonen er riktig. Selgeren plikter å opplyse om mangler «han burde kjenne til». Dersom feilen burde vært oppdaget under vanlig bruk, hefter selgeren for den, selv om han faktisk ikke har sett feilen. I grove tilfeller kan kjøpet kreves hevet. I mindre grove tilfeller kan du kreve deler av kjøpesummen refundert - for eksempel reparasjonsprisen. Bortsett fra fabrikkgarantier og liknende overtar kjøperen ansvaret for båten etter levering.

Sjekk grundig

før
før Vis mer

Bare feil og mangler som heftet før eller ved levering er selgerens ansvar. Alle problemer som oppstår etterpå er kjøperens ansvar. Sjekk båten grundig like etter kjøp, slik at nyoppdagede feil kan meldes raskt. Reklamasjon bør framsettes skriftlig (rekommandert) med en nøye beskrivelse av feilen. Angi hva du ønsker av selgeren, og hvorfor du mener selgeren er ansvarlig for feilen.