Unngå mat som gir deg hodepine

Ni av ti nordmenn plages av og til av hodepine. 200 000 lider av migrene. Ifølge en rekke anerkjente forskere kan maten du spiser, bidra til å utløse de smertefulle anfallene. Sjokolade, rødvin, ost og koffein topper listen over de verste syndebukkene, mens fet fisk trolig forebygger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Grovt sett kan kronisk hodepine inndeles i to store grupper, ifølge nevrolog Peter Monstad ved Vest-Agder Sentralsykehus: Migrene og såkalt muskelspenningshodepine - som ikke nødvendigvis skyldes muskelspenninger.

- Flere forskere mener faktisk at dette er en kunstig inndeling; at muskelspenningshodepinen bare er en svakere form for migrene. Den kjennetegnes ved et trykkende verk i hodet, ikke så intens som hos migrenepasienter, men til gjengjeld mer kontinuerlig - og ledsages heller ikke av kvalme, opplyser Monstad.

En tredje variant - cluster-hodepinen - rammer langt oftere menn enn kvinner og viser seg som kortvarige, ekstremt sterke hodesmerter, gjerne rundt det ene øyet.

Arvelig hodepine

Kan kostholdet bidra til å utløse både migreneanfall og den mer alminnelige hodepinen de fleste av oss plages med fra tid til annen? Ja, mener en rekke anerkjente medisinske forskere som er gjengitt i boka «Mat - din mirakelmedisin».

Selv om migrene og kronisk hodepine er svært arvelig betinget - 80 prosent av migrenepasientene har nære slektninger med samme lidelse - tyder mange studier på at kostholdet kan utløse eller bremse anfall.

Dr.med. David Buchholz sier det slik:

- Noen av faktorene er utenfor din kontroll, for eksempel skarpt lys, værforandringer eller menstruasjonssyklusen. Den eneste faktoren du kan påvirke, er maten. Å unngå typiske syndere i kosten kan være avgjørende for å hindre et hodepineanfall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemet er at mat sjelden opptrer alene som hodepineutløser. Ofte må det to eller flere negative faktorer til for å overvelde hjernens reguleringsmekanismer og framkalle et anfall. Det er som en slags kortslutning når nettet blir overbelastet. Derfor kan rødvin gi deg migrene eller hodepine en gang, men ikke en annen.

Mengden av «skummel» mat er også av betydning: En liten sjokoladebit er neppe en hodedreper, en hel konfekteske kan derimot bli særdeles smertefullt.

Omstridt

En rekke stoffer i matvarer kan utløse forandringer i hjernens nerver eller blodkar - og gi smerteanfall. I noen tilfeller skyldes dette at sammentrekninger i blodkarene hindrer blodforsyningen, andre ganger blir blodkarene utenfor hjernen utvidet og betente.

Hvor mange hodepineanfall som utløses av stoffer i maten, er særdeles omstridt. Ifølge enkelte eksperter er det bare fra fem til 20 prosent. Andre hevder derimot at brorparten av hodepineanfallene kan spores tilbake til kostholdet.

- Foreløpig mangler vi holdbar vitenskapelig dokumentasjon på særlig annet enn stoffet tyramin, som blant annet finnes i rødvin. Men kandidatene er flere - og stemmer ofte forbløffende overens med migrenepasientenes egne erfaringer, påpeker Peter Monstad.

Se opp for aminer

Aminer er en stoffgruppe i matvarer som etter alt å dømme kan utløse hodepineanfall hos disponerte mennesker. Sjokolade inneholder fenyletylamin, mens sitrusfrukter som appelsin, sitron og grape inneholder oktopamin. Mest beryktet som hodeverker er imidlertid tyramin, som finnes i varierende mengder i en lang rekke matvarer - blant annet alkohol (særlig rødvin), modne harde oster, yoghurt, rømme, konservert kjøtt og sild, nøtter og surkål. Likevel: Når forsøkspersoner får ren tyramin, utløses ikke alltid hodepine. Dette bekrefter teorien om at det kreves flere negative faktorer før det endelig «smeller».

At rødvin er blant de verste syndebukkene, viser en rekke internasjonale studier. En britisk dobbeltblindtest med 20 migrenepasienter bekreftet også den gamle teorien om at sjokolade framkaller hodepine. 12 av pasientene fikk en sjokoladeplate på 40 gram, de andre åtte spiste «narresjokolade». Etter et snaut døgn rapporterte 40 prosent i sjokoladegruppa om et migreneanfall i anmarsj. Ingen av narrespiserne ble syke.

Hvit sjokolade inneholder kakaosmør og framkaller ikke hodepine.

Pine av pølser?

Kjøtt som er behandlet med natriumnitritt - eller nitrat - er også blant kandidatene på lista over hodepineutløsere, ifølge flere undersøkelser. Er du i faresonen, bør du i hvert fall prøve ut toleransen din for pølser, bacon, salami og skinke.

MSG-framkalt hodepine går under betegnelsen «kinarestaurant-syndromet» - fordi smaksforbedreren brukes mye i kinamat. MSG, som også kalles glutamat, kan føre til kjemisk overreaksjon og hodepine hos en del mennesker. Stoffet er utbredt i ferdigmat og er ikke alltid oppgitt på etiketten.

Drikk noe iskaldt, spis en skje is - og du risikerer borende smerte i pannen eller bak kinnene, sjelden lenger enn 20-30 sekunder. Når kulda kommer i kontakt med ganen, utløses en reaksjon i den femte kranienerven som er sentral i de fleste hodepineanfallene, forklarer doktor Joel Saper i boka «Mat - din mirakelmedisin». Løsningen er å innta iskald føde svært langsomt.

Dropp kaffe

Koffein både lindrer og utløser smerter i hodet - men gir kortvarig glede om du plages av hodepine, skal vi tro flere forskere rett: Selv om en enslig kopp sterk kaffe kan ta knekken på et mildt anfall på grunn av koffeinets smertestillende virkning, er kaffen også en hodepiner, hevdes det.

- Kutt ut koffein hvis du plages av hodeverk, oppfordrer doktor Buchholz.

- Selv om koffeinet trekker sammen utspilte og oppsvulmede blodkar og derfor lindrer midlertidig, tar de revansje ved å utvide seg igjen i en slags springfjærvirkning når effekten av koffeinet avtar.

Koffein er dessuten et vanedannende stoff som gir abstinensreaksjoner - særlig i form av hodepine - når du ikke får din daglige dose. Anfallene kan faktisk være temmelig kraftige, og ramme selv mennesker som bare drikker en sterk kaffekopp eller tre flasker koffeinholdig mineralvann daglig. Hodepinen opptrer vanligvis 12-24 timer etter siste koffeininntak, er på det verste etter 20-48 timer og kan vare en hel uke. Hvis du ofte våkner med hodepine, kan kaffeabstinens være forklaringen.

Ingefær lindrer

Prøv ingefær om du plages av hodepine, oppfordrer dr. Krishna Shrivastava i Danmark. Krydderet har vært i bruk i århundrer i flere kultur, blant annet til behandling av hodepine. Han viser til en 42-årig migrenepasient, som opplevde dramatisk lindring ved å drikke en tredjedels teskje malt ingefær i vann så snart hun merket symptomene. Noen vitenskapelig holdbar undersøkelse er dette imidlertid ikke.

Også fiskeolje har vært omtalt som gunstig mot hodepine. En studie i USA viste at 60 prosent av forsøkspersonene med alvorlig migrene fikk halvert anfallene sine når de tok fiskeoljekapsler i seks uker. Foreløpig mangler også denne teorien håndfaste bevis, men forskningsmaterialet tyder på at regelmessig inntak av fet fisk kan ha gunstig langsiktig virkning på hodepineanfall.

Ifølge nevrolog Peter Monstad tyder ny forskning på at svingninger i stressnivået kan forårsake hodepine.

- Det er ikke nødvendigvis det totale stresset, men snarere et varierende nivå, som bidrar til anfallene. Når man endelig kan slappe av i helga etter en hard arbeidsuke, kommer migrenen, opplyser han.