Unngår undervisning om Holocaust

Engelske lærere kutter kontroversielle tema fra undervisningen for ikke å støte elever.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Engelske skoler dropper kontroversielle temaer for å unngå antisemittisme og holocaust-fornekting i klasserommene, viser en undersøkelse fra the Historical Association, bestilt av det britiske undervisnings- og kunnskapsdepartementet.

I rapporten Teaching Emotive and Controversial History kommer det fram at det er en rekke årsaker til at mange engelske lærere unngår temaer som kan oppfattes som vanskelige. Flere av årsaken blir i rapporten beskrevet som «velmenende».

Obligatorisk

I henhold til den felles engelske læreplanen KS3, er undervisning om Holocaust obligatorisk for alle elever mellom 11 og 14 år i skolene i England og Wales. Til tross for dette er det mange engelske lærere som kvier seg for å undervise i «vanskelige tema» som folkemordet i Nazi-Tyskland, korstogene og den transatlantiske slavehandelen.

Vil skape debatt:

-Den nasjonale læringsplanen har til hensikt å oppfordre lærere til å gi undervisning i temaer som vil skape debatt i de multikulturelle klasserommene, uttalte Storbritannias undervisnings- og kunnskapsminister Lord Adonis da han betilte rapporten i fjor.

Den nasjonale engelske læringsplanen har, i likhet med læringsplanen i Norge, til hensikt å sikre at visse basiskunnskaper blir undervist ved alle offentlige skoler.

Den ferske rapporten fra the Historical Association tyder imidlertid på at mange lærere har store vanskeligheter med å følge oppfordringen fra undervisnings- og kunnskapsdepartementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FRYKTER HOLOCAUST-FORNEKTELSE: En skole i en ikke navngitt by nord  i England droppet undervisning om Holocaust av frykt for å framprovosere holocaust-fornektelse i klasserommet. Dette udaterte bildet er fra konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Foto: AP
FRYKTER HOLOCAUST-FORNEKTELSE: En skole i en ikke navngitt by nord i England droppet undervisning om Holocaust av frykt for å framprovosere holocaust-fornektelse i klasserommet. Dette udaterte bildet er fra konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Foto: AP Vis mer

Frykt for antisemittisme:

Rapporten «Teaching Emotive an Controversial History» er skrevet i usedvanlig generelle termer. Likevel kommer det fram en rekke punkter som forsøker å forklare noen av årsakene til at lærerne unngår visse tema i undervisningen: 

• Personalet på skolene har sannsynligvis et ønske om å unngå å støte eller virke ufølsomme i forhold til individer eller grupper i klasserommene, og unngår av den grunn  «vanskelige tema».

• I spesielle settinger er historielærere uvillige til å utfordre omstridte eller ladede versjoner av historien som elevene får høre hjemme, i nærmiljøet eller i sine religiøse menigheter.

• I en ikke navngitt by i Nord-England ble undervisningen om Holocaust droppet av frykt for å provosere fram antisemittisme og holocaust-fornektelse blant en gruppe muslimske elever.

• I et annet område unngikk man å undervise i konflikten mellom arabiske land og Israel på grunn av protester fra en gruppe kristne foreldre som var uenige i skolens historieframstilling.

• En skole unngikk å undervise om korstogene fordi «en balansert framstilling av emnet» ikke var i samsvar med det som undervises ved den lokale moskeen.

Fremmedgjøring:

Rapporten konkluderer med at det er behov for å sette inn flere ressurser i den engelske skolen for å hjelpe lærere til å undervise i kontroversielle og følelsesladede tema.

Det hevdes også at en for enkel framstilling av den transatlantiske slavehandelen kan føre til fremmedgjøring av både hvite og svarte elever.

Bekymringsverdig bilde

En talsmann for en britisk likestillingskommisjon mener rapporten tegner et bekymringsverdig bilde av situasjonen i den engelske skolen.

-Historieundervisning er det perfekte fora for å stimulere utviklingen av de felles verdiene som er essensielle dersom alle skal ha muligheten til å delta fullt i et integrert britisk samfunn. Det er svært viktig at britiske lærere får de midlene som er nødvendig for å utvikle den selvtilliten og ekspertisen som er nødvendig for å diskutere alle historiske perioder og hendelser på balansert og sensitivt vis, uttalte talsmannen til BBC.

«VANSKELIG TEMA»: Korstog. Fra beleiringen av den muslimske byen Antioch under det første korstoget i 1078 og 1079. Miniatyrbilde av Sébastien Mamerot (1490).
«VANSKELIG TEMA»: Den transatlantiske slavehandelen.
UNNGÅR KONTROVERSIELLE TEMA: Storbitannias skoleminister Lord Adonis ba i fjor om hjelp i forhold til håndtering av følelsesladede temaer i historieundervisningen i den britiske skolen. Nå slår den regjerinngsstøttede rapporten fra the Historical Association fast at mange lærere unngår kontroversielle tema.