Unngår undervisning om Holocaust

Engelske lærere kutter kontroversielle tema fra undervisningen for ikke å støte elever.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Engelske skoler dropper kontroversielle temaer for å unngå antisemittisme og holocaust-fornekting i klasserommene, viser en undersøkelse fra the Historical Association, bestilt av det britiske undervisnings- og kunnskapsdepartementet.

I rapporten Teaching Emotive and Controversial History kommer det fram at det er en rekke årsaker til at mange engelske lærere unngår temaer som kan oppfattes som vanskelige. Flere av årsaken blir i rapporten beskrevet som «velmenende».

Obligatorisk

I henhold til den felles engelske læreplanen KS3, er undervisning om Holocaust obligatorisk for alle elever mellom 11 og 14 år i skolene i England og Wales. Til tross for dette er det mange engelske lærere som kvier seg for å undervise i «vanskelige tema» som folkemordet i Nazi-Tyskland, korstogene og den transatlantiske slavehandelen.

Vil skape debatt:

-Den nasjonale læringsplanen har til hensikt å oppfordre lærere til å gi undervisning i temaer som vil skape debatt i de multikulturelle klasserommene, uttalte Storbritannias undervisnings- og kunnskapsminister Lord Adonis da han betilte rapporten i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer