(Dagbladet.no): Engelske skoler dropper kontroversielle temaer for å unngå antisemittisme og holocaust-fornekting i klasserommene, viser en undersøkelse fra the Historical Association, bestilt av det britiske undervisnings- og kunnskapsdepartementet.
I rapporten Teaching Emotive and Controversial History kommer det fram at det er en rekke årsaker til at mange engelske lærere unngår temaer som kan oppfattes som vanskelige. Flere av årsaken blir i rapporten beskrevet som «velmenende».
Obligatorisk
I henhold til den felles engelske læreplanen KS3, er undervisning om Holocaust obligatorisk for alle elever mellom 11 og 14 år i skolene i England og Wales. Til tross for dette er det mange engelske lærere som kvier seg for å undervise i «vanskelige tema» som folkemordet i Nazi-Tyskland, korstogene og den transatlantiske slavehandelen.
Vil skape debatt:
-Den nasjonale læringsplanen har til hensikt å oppfordre lærere til å gi undervisning i temaer som vil skape debatt i de multikulturelle klasserommene, uttalte Storbritannias undervisnings- og kunnskapsminister Lord Adonis da han betilte rapporten i fjor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger