- Unødvendig med advarsel

Bryggeriforeningen er negativ til sosialminister Magnhild Meltveit Kleppas ønske om å merke flasker med øl, vin og brennevin med en etikett som gjør oppmerksom på farene ved å drikke alkohol.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- En advarsels-etikett vil være fullstendig overflødig og på grensen til en fornærmelse mot forbrukerne, sier Bryggeriforeningens styreformann Arild Mathisen til NTB.

Hvis Meltveit Kleppa får gjennomslag for sitt ønske om å merke alkoholflaskene, vil merkingen inngå som en del av regjeringens handlingsplan mot rusmisbruk. Her er målet å redusere alkoholbruken med 25 prosent av nivået fra 1980 innen år 2000.

- Blir dyrere

Ifølge importfirmaet Vin & Sprit Distribusjon (VSD) vil en flaske rødvin bli 2 til 3 kroner dyrere dersom sosialministerens forslag om merking av alkoholholdige produkter får gjennomslag. Ifølge administrerende direktør Thomas Føyen i VSD vil importører bli nødt til å investere millionbeløp i produksjonsutstyr dersom forslaget vedtas.

- Flaskene kommer til landet i alle mulige fasonger og størrelser. Kartonger og trekasser må i tilfelle sprettes, hvorpå flaskene må merkes for hånd og legges tilbake igjen. Det er en dyr og tidkrevende jobb, og det er ingen tvil om at forbrukeren blir den tapende part, sier Føyen til NTB.

- Et viktig symbol

Avholdsfolkets Landsråd støtter sosialministerens forslag.

- Dette er et tiltak som kan ha mye for seg. Det vil gi forbrukerne en påminnelse om de farene alkoholbruk innebærer, sier landsrådets informasjonsleder Bernt Sverre Mehammer til NTB.

(NTB)

FØRST UT: Magnhild Meltveit Kleppa tok Dagbladets utfordring på strak arm, og demonstrerte ivrig hva resultatet kan bli hvis forslaget om advarsel mot helseskader på flasker med alkohol blir vedtatt.