Uønsket e-postreklame en økende plage

En milliard e-postmeldinger blir årlig sendt eller mottatt av norske internettbrukere. En økende del av disse er uønsket e-postreklame, sier Telenor Nextel, landets største internettleverandør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har ikke konkrete tall på hvor mye uønsket e-postreklame som mottas av våre kunder, men vi får stadig flere henvendelser om dette problemet. De mest utsatte mottar opp til 50 slike reklamesendinger daglig, sier konsulent Ina Faye Lund i Nextel.

På nettspråket kalles uønskede e-postmeldinger «spam», et amerikansk uttrykk som gjenspeiler at problemet er størst i USA, som også er opphavslandet for de fleste spam-meldinger norske brukere mottar.

-«Spammerne» henter oftest e-postadressene fra diskusjonsgrupper på internett. Derfor anbefaler vi våre kunder om å være tilbakeholden med å oppgi sin e-postadresse, spesielt i diskusjonsgruppene, men også generelt, sier Faye Lund.

Kan stanses

- Spammerne blir stadig mer oppfinnsomme og kamuflerer ofte sin reklame som personlig post eller lignende. Hvis de får mottakeren til å lese de tre første linjene er gjerne hensikten oppnådd, sier konsulent Per Hansen i Nextel. Spammerne bruker kommersielt utviklede programmer som kan høste inn millioner e-postadresser og bombardere dem med reklame.

Telenor Nextel prøver å skåne sine kunder for reklameflommen ved å nekte «relay», automatisk videresending av e-postmeldinger til store mengder mottakere. - Men spammerne bruker stadig oftere omveier gjennom andre e-postservere, sier Faye Lund.

Dette har i flere tilfeller ført til at bedrifters e-posttjenere skyves ut av det gode selskap, fordi det i USA føres svartelister over e-posttjenere som videreformidler spam.

- Vi oppfordrer alle våre nettverk-kunder til å nekte «relay». Dette løser som oftest 90 prosent av problemet, sier Faye Lund.

(NTB)