- NOE KLANDERVERDIG:  Ole Høiby, nestkommanderende i UP medgir at UPs kjøring i Oslofjordtunnelen var en feilvurdering. - Det var noe klanderverdig, sier Høiby. Foto: Tore Bergsaker
- NOE KLANDERVERDIG: Ole Høiby, nestkommanderende i UP medgir at UPs kjøring i Oslofjordtunnelen var en feilvurdering. - Det var noe klanderverdig, sier Høiby. Foto: Tore BergsakerVis mer

UP legger seg flat

Etter å ha råkjørt i Oslofjordtunnelen legger UP seg flat og medgir at det var en feilvurdering og noe klanderverdig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLOFJORDTUNNELEN (Dagbladet): Ole Høiby, nestkommanderende i Utrykningspolitiet, legger seg flat og forsikrer at det var en feilvurdering av UP å kjøre i 205 km/t i Oslofjordtunnelen.

- Dette ligger noe tilbake i tid. På vår årlige opplæring av kjøring i sivile biler med videoutstyr, hadde mannskapene vært på øvelseskjøring i høyhastighet på Rudskogen Motorsenter.  På vei hjem fra høyhastighets treningen fortsatte de øvelsen. Vi hadde varslet politiets operasjonssentraler på Østlandet om vår øvelse, sier Ole Høiby, nestkommanderende i UP.

Ikke skiltet
Men Høiby innrømmer overfor Dagbladet at UP ikke hadde skiltet eller varslet hverken lokalt politi eller Statens Vegvesen om den ekstreme kjøringen i den ulykkesbelastede Oslofjordtunnelen.

- Det er korrekt at vi ikke hadde satt opp skilt eller varslet spesielt om kjøringen i tunnelen. Mannskapet trente på veien hjem til Stavern, og det var da det ble kjørt så fort, sier Ole Høiby.

- Noe klanderverdige
- To av våre biler ble tatt i ekstremt høye hastigheter. Vi har full forståelse for at denne kjøringen oppfattes som noe klanderverdig, sier Høiby.

- Har denne råkjøringen fått andre konsekvenser enn at Spesialenheten har henlagt saken?

- Vi har tatt saken til etterretning og endret våre øvelsesplaner. Etter Spesialenhetens vurdering har vi foretatt endringer i opplæringen av videomannskapene. Slik kjøring vil ikke gjenta seg, sier Ole Høiby til Dagbladet.