UP-Olsen tester deg

Hadde du klart teoridelen av førerprøven i dag? Hvis du ikke har tatt lappen nylig, er svaret antakelig nei. - Jeg regner med at 80- 90 prosent vil stryke, sier Leif N. Olsen, best kjent som UP-Olsen, i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spørsmålene i Dagbladets test er hentet fra opplæringsmaterialet fra ATL. Testen tilsvarer en teoritentamen ved en kjøreskole. 35 feil står du med. På 36 feil stryker du.

Merk deg: Det er ikke nødvendigvis bare ett korrekt svaralternativ.

- Selv om du stryker, er det ikke sagt at du er en direkte farlig sjåfør. Men det kan være mye å vinne på å oppdatere seg selv, sier adm.dir. Leif N. Olsen i ATL.

De fleste kjenner ham som UP-Olsen, selv om han sluttet som UP-sjef allerede i 1986.

Olsen peker på flere grunner til at en oppfriskning av teorikunnskapene er viktig:

  • Du blir mindre usikker i trafikken.
  • Du unngår masse irritasjon overfor dem som kjører riktigere enn deg.
  • Det ligger noe fortjeneste i å kjenne parkeringsreglene godt.

- Dette er det trafikksikkerhet i, sier Olsen.

Dessuten:

Det er på det nærmeste ansett som en borgerrett å ha førerkort. De fleste kjører bil.

- Ingen er feilfrie

- Det er åpenbart at det er mange som har lappen i dag som ikke er egnet til å kjøre bil, sier Olsen.

Her er noen indikasjoner på at du bør ta noen kjøretimer:

  • Du er stadig i situasjoner hvor du skjeller ut andre trafikanter.
  • Du føler deg ofte uttrygg i trafikksituasjoner.

Men fins den perfekte sjåfør? Leif N. Olsen måtte selv tåle presseoppslag da han ble tatt i fartskontroll for nær tre år siden.

- Ingen kan med hånden på hjertet si at de er 100 prosent feilfrie bilister. Det omfatter også meg, sier han.

Olsen sier at det har skjedd en god del regelendringer de siste 10- 15 årene.

Sosial ferdighet

- De fleste baserer seg på reglene fra da de selv tok førerkort. Når det kommer nye r1egler, tar det ofte en førerkortgenerasjon å formidle dem, sier han.

Noe av det nye som mange har problemer med, er rundkjøringer og fletting. Olsen peker også på at den økte trafikktettheten setter større krav til fleksibilitet og til det å følge strømmen.

- Jeg tror mange fortsatt har for mye av det å tvinge seg fram på sin rett. Vi har hatt litt god plass på norske veier. Det er svært viktig å gi plass til andre. Å mestre trafikken er på mange måter en sosial ferdighet, sier Olsen.