VRAKRESTER:  Bergingsmannskaper jobbet på havaristedet fredag kveld. Foto: Torstein Bøe, NTB Scanpix.
VRAKRESTER: Bergingsmannskaper jobbet på havaristedet fredag kveld. Foto: Torstein Bøe, NTB Scanpix.Vis mer

- Upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen

1997-ulykken i Brønnysund og flere ulykker på britisk sokkel har sittet i minnet, sier hovedvernombud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen fredag har ifølge hovedverneombud ved Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, lenge vært et veldig upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen.

- Blant annet fordi man fortsatt har 1997-ulykken friskt i minnet og flere hendelser på britisk sokkel, sier han til NRK.

Et Super Puma fra Helikopter Service med tolv mann om bord styrtet i 1997 på vei fra Brønnøysund til Norne-skipet.

Helikopteret som styrtet fredag, var på vei fra Gullfaks B, som drives av Statoil.

Falt 640 meter på 10 sekunder
Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

- Dette er en hendelse som påvirker ansatte på sokkelen sterkt, folk føler veldig på dette. Vi flyr helikoptre alle sammen og man kan til en viss grad identifisere seg med dette og kjenne på det, sier Fjære Øvrum.

Glad det er satt på bakken  
-Sikkerhet på sokkelen er førsteprioritet. Dette er ikke bare en helikopterulykke, men en ulykke som rammer en hel næring hardt, sier han.Fjære Øvrum har selv vært passasjer mange ganger i Super Puma-helikopteret, og er glad det nå er satt på bakken — uansett årsak til havariet.

- Man kommer aldri til å fjerne usikkerheten til denne helikoptertypen igjen. Det er et gammeldags helikopter og det er et trangt og ukomfortabelt. Man sitter som sild i tønne i disse helikoptrene, sier han.

Leder i YS-forbundet SAFE, Hilde Marit Rysst, sier fagforeningen lenge har fryktet en helikopterulykke.

Hun sier de har fått flere meldinger fra personell om endringer i sikkerheten.

- Vi har fått bekymringsmeldinger om endringer i vedlikehold og sikkerhet fra personell over lengre tid. Vi forventer en full gjennomgang av det som har skjedd, og det regner jeg med at Statoil vil gjennomføre på en seriøs måte, sier Rysst til Klassekampen.

Samtidig som hun uttrykker medfølelse med de pårørende, understreker hun at det er viktig å finne ut hva som har skjedd.

Ifølge Teknisk Ukeblad har Super Puma-helikoptre vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013. Den alvorligste skjedde med en tidligere versjon av det som styrtet fredag.

20 sekunder
16 personer omkom da helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland.

Ifølge havarirapporten den gang gikk det kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget.

Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder i 2013, og en rekke forbedringer ble gjort. Nå har helikoptertypen fått flyforbud igjen i Norge og Storbritannia etter ulykken fredag, som kostet 13 mennesker livet.

(NTB).