Upuppulære!

SONGDALEN (Dagbladet): Lettkledde puppedamer på store reklameplakater er for kraftig kost for politikerne i Songdalen kommune i Vest-Agder. Mange tar anstøt og vil ha seg frabedt plakatene, hevder de.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Reklame à la barmfagre fru Smith i minimale Hennes & Mauritz-kreasjoner eller Levis-modeller med sløvt blikk blir uglesett av kritikerne.

Innvendingene går på at reklamemodellene har dårlig forbildeeffekt på spesielt barn og unge.

- Jeg synes ikke det er spesielt estetisk å ha digre halvnakne damer hengende rundt på husene, sier menighetssekretær Målfrid Lindeland som også er leder i Kristelig Folkepartis kommunestyregruppe.

Hun synes dessuten at supertynne modeller er problematisk overfor unge med spiseforstyrrelser.

Får støtte

Lindland får støtte av kommunens plan- og miljøsjef Per Leonard Nielsen:

- Det kan virke anstøtende å se store reklamebilder av lettkledde damer som ligger og bretter seg ut vinterstid, sier han.

- Visst kan det være hyggelig å se på pene damer. Men som foreldre er det ikke alltid det samme å få det samme synet i format av et halvt hus ute på gata, sier Nielsen.

I kommunesenteret Nodeland er det veggene på Joker-butikken som prydes av reklameplakater.

Menighetssekretær Lindeland framhever at man har fått et noenlunde vakkert sentrum som hun ikke ønsker å tilsmusse med glorete reklameplakater.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer