Upuppulære!

SONGDALEN (Dagbladet): Lettkledde puppedamer på store reklameplakater er for kraftig kost for politikerne i Songdalen kommune i Vest-Agder. Mange tar anstøt og vil ha seg frabedt plakatene, hevder de.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reklame à la barmfagre fru Smith i minimale Hennes & Mauritz-kreasjoner eller Levis-modeller med sløvt blikk blir uglesett av kritikerne.

Innvendingene går på at reklamemodellene har dårlig forbildeeffekt på spesielt barn og unge.

- Jeg synes ikke det er spesielt estetisk å ha digre halvnakne damer hengende rundt på husene, sier menighetssekretær Målfrid Lindeland som også er leder i Kristelig Folkepartis kommunestyregruppe.

Hun synes dessuten at supertynne modeller er problematisk overfor unge med spiseforstyrrelser.

Får støtte

Lindland får støtte av kommunens plan- og miljøsjef Per Leonard Nielsen:

- Det kan virke anstøtende å se store reklamebilder av lettkledde damer som ligger og bretter seg ut vinterstid, sier han.

- Visst kan det være hyggelig å se på pene damer. Men som foreldre er det ikke alltid det samme å få det samme synet i format av et halvt hus ute på gata, sier Nielsen.

I kommunesenteret Nodeland er det veggene på Joker-butikken som prydes av reklameplakater.

Menighetssekretær Lindeland framhever at man har fått et noenlunde vakkert sentrum som hun ikke ønsker å tilsmusse med glorete reklameplakater.

- Vi må i første omgang gå i dialog med annonsørene. Også forretningene bør ha et ord med i laget om hva de tillater på sine vegger, mener Lindeland.

Avviser

Hennes ønsker blir kontant avslått av markedsdirektør Roger Johansen i Hennes & Mauritz-kjeden.

- Våre reklamekampanjer kjøres samtidig i 12 europeiske land. Vi kan ikke ta lokale hensyn. Det må være godt nok at vi holder oss innenfor markedsloven som gjelder for hele Norge. Denne loven er klar og tydelig nok om kvinnediskriminerende og provoserende markedsføring, sier Johansen.

Årets undertøyreklame fra H&M blir presentert oppunder første søndag i advent. Foreløpig er årets modeller en hemmelighet.

- Jeg har sett årets reklameplakater. Jeg kan love folk i Songdalen at det er meget anstendige bilder, sier markedsdirektør Johansen.