-UFORSTÅELIG: Samferdseldepartementet sier at avgiftene blir kuttet, så det er uforståelig at Widerøe sier at avgifter er grunnen til at de kutter flyginger. 
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
-UFORSTÅELIG: Samferdseldepartementet sier at avgiftene blir kuttet, så det er uforståelig at Widerøe sier at avgifter er grunnen til at de kutter flyginger. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

- Urimelig å skylde på avgiftene som grunn til kutt

Samferdselepartementet hevder at avgiftene tvert imot reduseres.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag ble Widerøe innkalt til et møte hos statssekretæren etter at selskapet fredag varslet at de vil redusere rutenettet med 1.600 flyginger som følge av at startavgiftene øker fra nyttår. Widerøe sa i en pressemelding at startavgiften øker med 24 prosent fra nyttår, og at avgiftsøkningen vil påføre Widerøe et tosifret millionbeløp i årlig tap på det kommersielle rutenettet.

4 kroner per passasjer - Vi stiller oss veldig undrende til den beskrivelsen Widerøe har gitt. Den foreslåtte endringen i startavgiften vil bety mellom 100 og 160 kroner per flyavgang. Hvis Widerøe fyller flyene med 40 passasjerer, tilsvarer avgiftsøkningen mellom 2 kroner og 50 øre og 4 kroner per passasjer, sier Pollestad til NTB.

Han stiller seg «totalt uforstående» til Widerøes påstand om avgiftsøkninger på 40 prosent.

- Ja, vi øker startavgiften noe. Men samtidig går flysikringsavgiften ned. Tall vi har fått fra Avinor, viser at Widerøe samlet sett får en reduksjon i de to avgiftene på rundt 10 millioner. Det er ikke slik at det kommer et avgiftssjokk, eller noen markant økning. Widerøe vil få en nedgang i avgiftene neste år, sier Pollestad.

- Fantastisk nytt For Widerøe er opplysningene om en reduksjon i flysikringsavgiften noe helt nytt som kom fram i møtet med Pollestad mandag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis avgiftsnivået samlet sett og reelt går ned med 10 millioner kroner, er det fantastiske nyheter. Det betyr i så fall at vi ikke øker kostnadene. Da kan vi opprettholde rutene våre, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB.

Han fastholder imidlertid regnestykket som ligger til grunn for de kraftige rutekuttene. Widerøe mener departementets tilnærming med å bryte dette ned til maks 4 kroner per passasjer ikke gir et riktig bilde.

Tynne ruter Widerøes egne tall viser at avgiftsøkningen blir på 170 kroner per avgang. Men selskapet har 120.000 avganger i året.

- Det høres lite ut med 170 kroner per avgang. Men våre tynneste ruter er aldri fulle. Dette er ruter som er helt marginale der avistransport eller gods kan være årsaken til at vi opprettholder ruten, sier Kongsteien.

Derfor blir det ifølge Widerøe feil å bryte dette ned på et gjennomsnitt av antall avganger og passasjerer.

- Hvis startavgiften øker med 170 kroner, vil nettoeffekten for Widerøe være 5 millioner kroner i 2013. Hele økningen er på 15 millioner, men 10 millioner av avgiftsøkningen kan vi sende som regning til Samferdselsdepartementet fordi det skjer på anbudsrutene. I 2014 blir våre økte kostnader på 10 millioner, og 20 millioner kan bli sendt som regning til departementet, sier Kongsteien.

(NTB)