- Urovekkende

Vegvesenets kontroller viser at mange av lastebilene ikke er skodd for norske vinterveier.

VANSKELIG: Særlig vogntogene har slitt på glatta på Østlandet siste uka. Ikke alle er riktig skodd for føret. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VANSKELIG: Særlig vogntogene har slitt på glatta på Østlandet siste uka. Ikke alle er riktig skodd for føret. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Snøværet som har ligget over Sør-Norge denne uka har ført til at mange vogntog har slitt på veiene.

I morgenrushet fredag skapte det flere kollisjoner og køer på både E6 og E18.

I Innlandet oppsto det blant annet flere kollisjoner på Mjøsbrua langs E6, i forbindelse med berging av en lastebil.

Torsdag formiddag meldte politiet om en alvorlig trafikkulykke mellom en personbil og en lastebil på Sunnmøre og i Møre og Romsdal. Én person omkom, ifølge politiet i ulykken.

Dette er ikke de eneste ulykkene.

Akkurat hvor mange vogntog som har fått problemer, eller vært involvert i trafikkulykker den siste tida, har ikke Statens vegvesen oversikt over. Men det er mange.

KJETTING: En sjåfør legger på kjetting på traileren som har satt seg fast på E6 mot Oslo onsdag kveld, ved bakkene etter Olavsgaard. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KJETTING: En sjåfør legger på kjetting på traileren som har satt seg fast på E6 mot Oslo onsdag kveld, ved bakkene etter Olavsgaard. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Ikke rett utstyr

Torsdag gikk NAF ut og oppfordret transportselskapene til å la vogntogene stå etter vogntogkaoset de siste dagene.

- Dessverre kan det se ut som en del trailere fortsatt ikke er utstyrt med dekk som er egnet for norske vinterveier, eller sjåførene trenger mer opplæring i kjøring på snøføre, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard i en pressemelding.

Vogntogene er ofte ikke riktig skodd for slike vinterveier.

Statistikk Statens vegvesen har hentet ut for Dagbladet, viser at fra 1. november til og med onsdag 4. januar, kontrollerte Vegvesenet 11 615 vogntog. Av disse var det 336 vogntog, nesten tre prosent, som ikke hadde godkjente vinterdekk. 442, nær fire prosent, manglet kjetting.

708 av de kontrollerte vogntogene, seks prosent, fikk et gebyr. Det er altfor mange, mener Arnfinn Eriksen, sjefingeniør i fag Utekontroll hos Statens vegvesen.

Fem prosent av de kontrollerte norske vogntogene, 398 stykker, har fått gebyr så langt i vinter.

- Det er fælt, mener Eriksen.

- Urovekkende

- Når vi er i denne perioden, så må du ha dekk som er riktig merket og har riktig mønster, og du må ha med riktig antall kjetting, sier Eriksen til Dagbladet.

Han synes det er urovekkende at så mange vogntog ikke har riktige vinterdekk - det kan være farlig, understreker han.

708 vogntog som har fått gebyr for dårlig vinterutrustning, er 708 for mange, mener Geir Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

- Det er veldig bra at disse blir stoppet, sier han til Dagbladet.

Mo er helt tydelig på at det i hovedsak er de utenlandske lastebilene som skaper problemer på veiene ved vinterføre.

- Det er disse som faktisk skaper problemer i trafikken. Norske lastebiler er nesten alltid riktig og godt skodd, sier Mo til Dagbladet.

VINTERHACKS: Det finnes mange gode tips og triks for hvordan man kan takle dette snøværet som sjåfør - vi har testet noen. Reporter: Anabelle Bruun. Video: Christina Korneliussen. Vis mer

20 av 28 fra Øst-Europa

Han drar et eksempel:

- En ansatt som kjørte mellom Oslo og Kløfta onsdag kveld, fortalte at ved Olavsgaard sto utenlandske lastebiler i sikksakk i bakken, mens norske, godt skodde lastebiler kjørte opp bakken mellom dem, uten problemer.

Statistikken fra Statens vegvesen bekrefter at andelen dårlig skodde østeuropeiske vogntog er langt større. 217 av 2882 kontrollerte vogntog fra Øst-Europa fikk gebyr — nær åtte prosent.

- Det er en ganske så høy andel, mener Eriksen i Vegvesenet.

Av vogntogene som fikk gebyr, var det for 28 vogntog så alvorlig at de fikk bruksforbud. Én ble anmeldt til politiet.

20 av de 28 vogntogene som fikk bruksforbud etter kontroll, var fra Øst-Europa. Det betyr at vogntoget var så dårlig rustet for vinterføre, at de bare måtte parkere.

STANS: Flere trailere som sto fast i bakken opp fra Olavsgaard mot Oslo førte til trafikkstans onsdag. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STANS: Flere trailere som sto fast i bakken opp fra Olavsgaard mot Oslo førte til trafikkstans onsdag. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Helt feil

Geir Mo i Lastebileierforbundet sier de er svært forundret over NAFs utspill om å la vogntog stå.

- Det er vanskelig å ta det alvorlig, at norske, godt skodde lastebiler, som noen har et livsviktig oppdrag for å bringe fram varer, skal parkere bilene sine, sier han.

Mo mener Vegvesenets statistikk, gjengitt av Dagbladet, gir et helt feil bilde. Han sier det bare er noen av de mange forbikjørende vogntogene som vinkes inn til kontrollposten, og at det altså allerede er foretatt et utvalg av lastebiler som mistenkes for å være dårlig skodd.

- Å regne prosenter her, blir helt feil, for da ser det ut som om fem prosent av alle norske lastebiler som er på veien, har dårlige dekk. Det er langt fra sannheten, sier Mo, som altså mener tallet høres unaturlig høyt ut.

Det er ikke bare riktige dekk som skal til for å takle norske vinterveier.

- Det andre er å ha kunnskap til å kjøre på dette føret. Vi som bor i Norge, Sverige og Finland er vant til å kjøre på vinterføre fra vi begynte å kjøre personbil.

- I tillegg har vi tatt glattkjøringskurs. For å ta vogntoglappen i Norge i dag, må du ta glattkjøring med vogntog. Kommer du fra land som Polen eller Litauen, har du kanskje aldri kjørt lastebil på vinterføre, sier Mo.

De norske bilene er også gode til å bruke kjetting, før de står på tvers i veien, mener han.

KUNNSKAP VIKTIG: Det er ikke bare riktige dekk som skal til for å takle vinterveiene, det andre er kunnskap, understreker Geir Mo i Lastebileierforbundet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KUNNSKAP VIKTIG: Det er ikke bare riktige dekk som skal til for å takle vinterveiene, det andre er kunnskap, understreker Geir Mo i Lastebileierforbundet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Strengere krav

Blant de nordiske vogntogene er andelen som får gebyr enda høyere – ni prosent. Når det gjelder vogntog fra resten av Europa, får så mange som 20 prosent av vogntogene gebyr.

- Resten av Europa og de nordiske landene – de er de verste. Sverige har ikke like strenge krav til vinterutrustning som Norge – og så lurer de seg over grensa, sier Eriksen.

I 2017 ble kravene til mønsterdybde og merking av vinterdekk for vogntog skjerpet. Mønsterdybden skal være minst fem millimeter. Siden 2013 har det vært flere regelendringer, siste i 2019.

Arnfinn Eriksen i Vegvesenet mener det har blitt bedre de siste åra, men at det er langt fra bra nok ennå.

Assisterende UP-sjef Roar S. Larsen sier til Dagbladet at det er et krav at man er skodd i henhold til vær og føreforhold.

- Dette er et krav som påligger sjåføren. For noen vogntog er det da kjetting som gjelder.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer