Uryddig praksis

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rikshospitalet selger reklame for legemiddelindustrien, ifølge Dagbladet. På nettsidene til hudavdelingen møter de besøkende reklame for legemidler fra de største legemiddelfirmaene på markedet. Det er en enkelt sak å klikke seg videre for å lese om produktene de tilbyr. Det går fram av opplysninger på nettestedet at de ansatte eier Hudpedagogisk senter (HPS) som eies av de ansatte på hudavdelingen. Inntektene fra annonsesalget går til «forskning og faglig utvikling».

Dette betyr at de ansatte driver en privat bedrift innenfor rammen av det statlige helseforetaket. Denne bedriften kommer vi i kontakt med ved å henvende oss til landets fremste sykehus. Samtidig får vi lese annonsene for legemidler som nettopp kan komme i betraktning om besøket på nettstedet også ender med behandling. I alle fall gir plasseringen på Rikshospitalet medisinen et godkjenningsstempel som må være gull verd. Reklamen er da også så verifull for legemiddelfirmaene at de ifølge kommunikasjonsdirektør Trine Lind representerer et godt bidrag til målet om å spare 300 millioner kroner på Rikshospitalets budsjett. Men pengene går altså gjennom det private selskapet HPS og disponeres av de ansatte.

Dette er en sammenroting av privat og offentlig som er høyst tvilsom. Lederen for Rådet for legeetikk, Trond Markestad, mener praksisen er i strid med legeforeningens etiske regelverk. Rikshospitalet hevder rett nok at ordningen er godtatt for å bøte på avdelingens skrantende økonomi. Men det er ikke noe holdbart argument. Kan vi tenke oss at f eks sjåførene i den kommunale bedriften Oslo Sporveier danner et firma som tar inntektene av annonser på trikker og busser til «faglig utvikling»?

Det er bra med entreprenørskap. Men her blandes de ansattes og institusjonens interesser på en utillatelig måte. Folk kommer til Rikshospitalet fordi de har en sykdom eller trenger opplysning om behandling. Da må de slippe å møte annonser som fungerer som inntektskilde for et firma drevet av de ansatte. Og de ansatte bør i arbeidstida være mer opptatt av å helbrede pasienter enn å drive annonsesalg.